APA ITU COQ TROL PLUS

Pernah dengar Coq Health? salah satu produk Shaklee yang pernah menjadi viral 3 4 tahun lepas. Hanya kerana ramai yang teruja dengan keberkesannya kepada mereka yang mengambilnya sebagai “energy booster” atau lebih tepat lagi untuk meningkatkan kecergasan setiap hari. Akan tetapi, produk ini telah diberhentikan pengeluarannya seketika untuk diberikan formulasi baru yang telah dipertingkatkan lagi. Kali ini ia dikenali sebagai COQ TROL PLUS. bila ada perkataan plus di situ, pasti ada sesuatu kandungan yang lebih baik ditambah dalam formula untuk memberi kesan yang lebih baik kepada penggunanya.

 

APA ITU COQ TROL PLUS

comele je botolnya macam botol caratomax dan warnanya pun seakan akan sama tapi Coq Trol Plus lebih bujur sedikit. Kandungannya ada 30 biji dan kegunaanya untuk sebulan.

Ini adalah Fakta Nutrisi Bagi setiap 1 biji Coq Trol Plus

1 Capsule (678.789 mg)

Ramuan Jumlah Setiap Kapsul
* Coenzyme Q10 (Ubidecarenone) 100 mg
* Mixed Tocopherols 5.5 mg
* Resveratrol  (from Polygonum cuspidatum root extract) 2 mg

Read more

CARA MENGIRA KADAR DENYUTAN JANTUNG ANDA

Anda tahu bagaimana cara mengira kadar denyutan jantung sendiri? saya rasa ia satu ilmu yang kita sendiri dan keluarga perlu tahu supaya kita lebih “alert” dengan kesihatan jantung sendiri. Jadi saya nak berkongsi pada semua bagaimana cara mengira kadar denyutan jantung anda dan anda boleh sampaikan pada ahli keluarga atau kawan kawan lain.

ehsan google

seperti gambar di atas ini ,:-

SYS – atau nama ialah systolic adalah merupakan bacaan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat dari tekanan jantung. Bacaan nya seperti ini :-

120 ke bawah – ia adalah NORMAL

121 ke 139 – ia adalah tanda awal anda ada hipertensi ( tekanan                                                          darah yang tinggi)

140 ke 159 dan ke atas – tekanan darah anda terlalu tinggi.

 

DIA – atau namanya diastolic merupakan tekanan semasa jantung berehat diantara waktu mengepam. Bacaanya pula :-

80 ke bawah – ia adalah normal

80 ke 89 – ia adalah tanda awal anda ada tekanan

90 ke 99 ke atas – anda mempuyai tekanan darah yang terlalu tinggi.

Read more

KEPENTINGAN MINYAK IKAN KEPADA IBU MENGANDUNG

Selepas berkahwin, keinginan setiap pasangan pengantin baru adalah merancang untuk mengandung Begitu juga dengan saya dan suami. Tetapi, apa yang menjadi masalah kami suami isteri ialah kami tidak tahu ilmu ilmu mengenai mengandung, apa yang perlu dilakukan atau dititik beratkan semasa mengandung atau risiko risiko semasa mengandung. Yang kami tahu ialah, kami perlu “bersama” untuk mengandung.

 

Jadi, sepanjang tempoh mengandung, kami hanya mengikuti berdasarkan nasihat nasihat dari orang sekeliling atau pun petua petua dari mereka yang pernah mengandung. Saya juga membuat pemeriksaan kesihatan di klinik kesihatan yang kurang sumber maklumat mengenai cerita mengenai kehamilan kecuali sewaktu pemeriksaan dengan doktor. Saya sendiri maklum yang doktor perlu terangkan benda yang penting sebab ramai lagi pesakit yang menunggu giliran. Malahan, bagi pihak saya sendiri, saya mahukan waktu pemeriksaan itu berlalu dengan cepat disebabkan tempoh menunggu yang lama untuk berjumpa doktor.

 

Sehingga pada satu hari, saya dan suami membuat keputusan untuk membuat pemeriksaan di Hospital Pakar disebabkan ada masalah pada kehamilan saya. Di sini, doktor mencadangkan saya menjaga pemakanan yang lebih seimbang dan lebih peka pada nutrisi yang diambil seharian semasa mengandung. Malahan beliau mencadangkan pengambilan minyak ikan seawal trimester kedua sehingga kelahiran berlaku. Saya sendiri tidak tahu kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung sebab sentiasa merasakan minyak ikan itu hanya untuk mereka yang ingin menjadi pandai dalam pelajaran. ha ha ha Nampak tak kesilapan saya kat situ? situasai di mana kita inginkan anak tetapi kita lansung tidak tahu apa yang perlu kita ambil tahu sewaktu sebelum dan sedang tempoh mengandung itu terjadi.

Image result for kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung

image from Google

Jadi, selepas Doktor mencadangkan minyak ikan tersebut, saya mencari ilmu berkaitan apa kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung sebenarnya? adakah ia hanya untuk ibu yang mengandung atau ia memberi kesan baik pada janin yang dikandungnya.

 

Antara kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung ialah :-

  • membantu pembentukan saraf janin sejak dari awal lagi untuk memastikan sistem saraf pusat janin berkembang dengan baik untuk mengatasi masalah pertuturan dan perkembangan otak.
  • minyak ikan yang mengandungi cukup EPA dan DHA aka menyokong sistem jantung dan mengelakkan masalah alergik sepanjang tempoh mengandung.
  • DHA yang mencukupi pula membantu menyokong sistem saraf pusat, mata, dan otak untuk janin dan ibu yang mengandung.
  • Ia juga membantu ibu dari menghadapi masalah darah tinggi semasa mengandung
  • membantu ibu mengatasi masalah kemurungan semasa mengandung dan selepas kelahiran
  • membantu mengurangkan risiko bayi mempunyai alahan yang teruk selepas kelahiran
  • membantu mengelakkan masalah preeklampsia iaitu merupakan satu komplikasi semasa kehamilan yang dimulai dengan tekanan darah tinggi, mempunyai masalah pada organ dalaman dan kandungan protein dalam air kencing

 

Related image

SUMBER MAKANAN YANG MEMPUNYAI MINYAK IKAN YANG TERBAIK

Kita boleh dapatkan minyak ikan ini dari sumber makanan yang makan hari hari. Antara ialah :-

  • ikan tuna
  • ikan salmon
  • ikan sardin ( bukan dalam tin tu ye)
  • ikan bilis
  • ikan hering
  • minyak dari biji bijian seperti minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak jagung
  • minyak hati ikan kod
  • sayur sayuran hijau.

akan tetapi, semasa mengadung, pengambilan ikan ikan atau sumber makanan laut ini perlu diberi perhatian. Makan berpada pada kerana kita tidak tahu kandungan toksin seperti merkuri yang terdapat dalam ikan tersebut. Oleh sebab tu, ada doktor yang mencadangkan lebih bagus mengambil suplemen minyak ikan yang diyakini melaluli proses penyulingan yang terbaik dan menggunakan bahan mentah yang terbaik untuk mengawal dan mengurangkan risiko  pengambilan toksin yang tinggi dalam menghasilkan minyak ikan.

 

6 SEBAB KENAPA COQ10 ( CO ENZYME )PENTING

Selalu dengar pasal Coq10? tapi tahukah anda apa itu Co enzyme atau disebut COQ10? kali ni saya nak berkongsi pada anda semua 6 sebab kenapa Coq10 penting untuk tubuh badan kita dan bagaimana ia bertindak apabila keperluan Coq10 mencukupi.

 

APA ITU CO ENZYME Q10?

COQ10 merupakan nutrien larut dalam lemak yang terdapat dalam hampir semua sel di dalam badan. Tugas utamanya adalah membantu meningkatkan tenaga dan merupakan sumber antioksidan semulajadi.

Ia bertanggungjawab untuk penghasilan tenaga di setiap sel dan ia berada dalam mitokondrian ( kilang tenaga untuk sel). Malahan ia bertindak balas sebagai palam pencucuh sel ( spark plug ) untuk memulakan proses penghasilan tenaga untuk menukarkan makanan kepada tenaga.

 

bila tengok gambarajah ni lagi jelas kan apa fungsi Coq10 dalam badan kita. Jadi, kalau COQ10 ni tak cukup dalam sel, maka tenaga tu makin berkurangan dan tak boleh bertahan sampai ke malam, macam bateri dah lemahlah kan. Tu yang kekadang baru jam 2 petang, dah mula ngantuk, mula penat dan sebagainya.

6 SEBAB KENAPA COQ10 PENTING

  1. UNTUK KITA KEKAL BERTENAGA
  2. UNTUK MEMPERBAIKI PEREDARAN DARAH KE JANTUNG
  3. MENINGKATKAN KESIHATAN KESUBURAN
  4. MENJADIKAN KULIT LEBIH BERSERI
  5. MENINGKATKAN KETAJAMAN MINDA
  6. MENINGKATKAN KEKUATAN SEL ANDA

jom kita baca setiap satu sebab ini kenapa COQ10 ini sangat diperlukan secukupnya setiap hariI.

BAGAIMANA COQ10 MEMASTIKAN KITA UNTUK KEKAL BERTENAGA

  • menyokong gaya hidup aktif kita setiap hari.
  • memberi tenaga berterusan untuk pastikan kita kekal bertenaga.
  • meningkatkan kekuatan otot otot kita
  • mempercepatkan proses pemulihan luka di badan kita

 

BAGAIMANA COQ10 MEMPERBAIKI PEREDARAN DARAH KE JANTUNG

  • COQ10 paling banyak didapati di jantung kerana ia menggunakan paling banyak tenaga untuk mengepam darah ke seluruh badan.
  • menguatkan otot jantung
  • memastikan peredaran darah yang sihat ke jantung dan seterusnya ke seluruh badan.
  • mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • memberi tahap tenaga yang semakin baik untuk mereka yang sedang mengambil statin.

 

akan tetapi, COQ10 ni sangat berkesan kalau diambil bersama dengan polifenol yang mana polifenol akan meningkatkan kuantiti mitokondrian iaitu kilang tenaga dalam sel manakala COq10 pula meningkatkan penghasilan teaga dalam kilang tenaga tersebut.

 

ketahui lebih lanjut lagi 6 sebab kenapa COQ10 penting untuk kita.

LOKASI MEMBELI DURIAN YANG MURAH DAN BERBALOI DI PONTIAN, JOHOR

Wahh..musim durian kembali lagi!!, eh dah nak habis musim pun kan? saya yang terlambat nak berkongsi lokasi membeli durian yang murah dan berbaloi untuk anda semua. Takpelah, tak dapat beli musim kali ni, kita dah tahu  nak beli kat mana untuk musim durian akan datang pulak.

 

Lokasi yang saya nak kongsikan pada semua ialah, bertempat di Kampung Melayu Raya, Pontian, Johor. owner kebun durian ni sangat mesra alam. maksudnya sangat baik dan best! best sebab dia pilihkan kita durian yang baik baik, yang sedap dan pandai pelbagaikan durian untuk rasa durian yang berbeza. Sangat berbaloi tau.

hari tu, kami berpeluang memborong ( tak boronglah juga, tapi beli banyak dari kebiasaannya) dari beliau. oh ya, boleh pm / inbox tuan dusun ni di facebook : PENJEJAK BAYANG .  Untuk lebih selamat ( sekiranya anda duduk jauh dari kawasan Pontian ini,) anda boleh hubungi beliau untuk buat tempahan berapa banyak durian yang anda ingin beli. Nanti, owner dusun akan inform samada durian sudah ready dikumpulkan atau belum. Sangat tidak menyesal kalau anda membeli dari beliau. lokasi membeli durian yang murah dan sangat berbaloi di Pontian, Johor. Sangat disyorkan pada anda yang suka makan durian.

 

anda boleh pilih samada ingin bawa durian pulang bersama anda, atau anda nikmati keenakkan durian tersebut di dusun tersebut. Mana tau, ambil peluang merasai pengalaman kutip buah durian sendiri yang baru jatuh! hah, barulah rasainya sendiri. syok weii!!.

 

jadi jangan lupa untuk google lokasi membeli durian yang murah dan berbaloi di Pontian, Johor. opsss maaaf!! gambar buah durian yang dibuka tak de, sebab memasing dah excited nak makan. ha ha ha ha. berhampiran dengan tempat peranginan Lata Pulai, kampung melayu raya, Pontian.

RESEPI AYAM MASAK BUTTERMILK

Boring lak asyik menu sama..  Eh,  bukan kak nurie tak bersyukur tau.maksudnya kalau tanya anak anak ayam nak masak apa,  mesti diaorang soh goreng je ayam tu.  Last last makan dengan kicap.. Huh!
jadi hari ni, kita masak lain sikit. Ayam goreng Buttermilk. ni kak nurie kasi resepi ringkas kak nurie gunakan apa yang ada di dapur.he he he
Bahan bahan :-

* dada ayam dihiris kecik kecik – ikut lah nak banyak mana.

* garam secukup rasa

* 1 biji telur – ambil putihnya saja

* sedikit serbuk lada – kak nurie tak guna sebab masa goreng ayam nanti kak nurie gunakan tepung crispy bestari–podassss
kesemua bahan ni dicampur bersama dan perap dalam 5- 10 minit. nanti goreng lah . letak tepung gandum sikit atau macam kak nurie, kak nurie gunakan tepung  goreng segera.


bahan kuah buttermilk :-

* setengah cawan susu cair atau ikut banyak mana ayam yang kita nak goreng tu

* sedikit daun kari

* sedikit lada cili dalam 4 5 batang. kalau suka pedas, boleh tambahlah

* sebatang lada besar- warna merah lebih cun!!

* sedikit garam dan gula
panaskan kesemua bahan bahan ni sehingga kuah pekat. lepas tu , curah je atas ayam yang dah digoreng tu..siap!!!
makan time panas panas lagi sodapppp…

 

hah, jom sama sama cuba resepi ni. mudah sangat nak buatnya.

TESTIMONI : MASALAH KULIT BERJERAWAT

[KULIT CANTIK TIDAK KEKAL SELAMANYA]

.

Kali ni saya nak berkongsi pula testimoni dari Puan Sya yang mempunyai masalah kulit muka selepas mengalami perubahan hormon dalam badan. Yang lebih menarik, bukan setakat masalah kulit saja berjaya di atasi, malahan siap dapat bonus kurus lagi!  selepas menggunakan produk Shaklee iaitu SR Vitamin C, Vitamin E, Collagen Powder dan Energizing Soy Protein . ikuti perkongsian testimoni penyakit kaki tangan dan mulut akhirnya pulih.

 

TESTIMONI 2 :  SYA MADEENA (banyak lagi testimoni di pages : SUPERMOM SHAKLEE STORY)

.

Sya tak pernah mengalami masalah kulit sejak dari sekolah sampai lah diploma. Kulit licin bersih saja.

Kalau ada masalah pon hanya setakat sunburn sebab banyak berjemur! Almaklum waktu sekolah aktif kawad lah, sukan lah, apa lah.

Sunburn tu normal. Tapi jerawat memang takda!
.

Disangkakan kulit cantik tu kekal selamanya tapi semuanyaaa hanya sekadar mimpi. Masuk je degree muka menjadi sensitif. Sangat sensitif!
.

Aaah 😭😭😭 kulit tak tahan dengan cuaca panas, muka teruk sangat. Takda ruang pon kat kulit muka ni yang takda jerawat.

Naik pulak jenis bertompok bintik-bintik hitam terus buat muka nampak kusaaam! Gelap!
Read more

1 2 3 63