MAKANAN UNTUK DETOX HATI

nak tau tak, ada sesetengah buah atau makanan yang kita makan hari hari, tapi kita saja saja makan…padahal, bila kita makan tu, banyak manfaat yang kita tak perasan. lagi lagi kalau makanan yang kita pilih tu adalah makanan segera. tau tak, jika kita ambil pemakanan yang segera segera ni, banyak toksin akan terkumpul dalam badan tau. Tu yang hati terpaksa bekerja keras untuk singkirkan toksin dalam badan.

 

tapi, tahu tak?? ada makanan yang biasa kita jumpa dan makan, mampu berupaya membantu membersihkan hati??

 

1)

fruit vegetable isolated on white

kredit : Ms Google

 

hah, percaya tak? Epal selain mudah didapati, ia sebenarnya mampu membantu pembuangan lemak yang ada pada hati. Malah turut mengandungi vitamin C dan asid d-glucaric. jadi jangan segan segan nak makan Epal setiap hari..tapi, hati hati, epal merah ada pernah jadi isu kan???

 

Kunyit

kunyit selalu sinonim dengan jamu..lagi lagi yang baru lepas bersalin. KEnapa kunyit ini selalu menjadi perhatian?? pengambilan kunyit boleh membantu membersihkan hati, sekaligus mengeluarkan kotoran yang tidak diperlukan dalam sel sel badan. ha, nampak tak??? sebab apa dalam makanan tradisi orang orang lama, mesti ada kunyit?

 

 

 

tumblr_inline_mx7oxtmaaK1rfz3xw

 

bukan cerita bawang merah, bawang putih tau!!…bawang merah dan bawang putih, kaya dengan sulfur yang berupaya menghalang radikal bebas menyerang hati dan membantu hati berfungsi dengan baik.

jadi, tak yah nak risaukan yang bawang merah dan bawang putih tidak boleh dimakan bersama, tak de kajian pun pasal tu.

 

TIPS BIJAK MENDIDIK ANAK DENGAN BERKESAN

kali ni saya nak berkongsi tips bijak mendidik anak dengan berkesan ( Insya Allah ). saya nak ringkaskan dari artikel yang saya baca di majalah Pa & Ma di ruangan “Eksklusif”.

 

TIPS BIJAK  MENDIDIK ANAK DENGAN BERKESAN

  1. Nama panggilan yang baik. Berikan nama anak dengan makna yang elok elok. Kekadang ada nama anak yang sedap dipanggil, tapi bila diselidiki ia tidak membawa apa apa makna atau pun ia membawa makna  yang tidak elok yang mana ia akan memberi kesan kepada peribadi anak itu sendiri.
30889946_m_by_yana8nurel6bdkbaik-d64u4ds

kredit to : http://www.deviantart.com/

2. Berikan pelukan setiap hari kepada anak anak kita. Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yang lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk. Hah!!! jangan ingat anak dipeluk hanya time dia menangis je tau.

3. Pandanglah anak anak dengan pandangan KASIH SAYANG. kenapa? ia membuatkan anak anak lebh yakin dengan diri mereka.

4. Berikan penghargaan pada anak anak. Lakukan seperti pujian, pelukan, ciuman, hadiah atau sekurang kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang anak anak lakukan. mereka pasti gembira dan yakin jika mereka buat yang baik, ibu bapa akan menghargai mereka.

5. Terima seadanya anak anak kita. Jangan mengharapkan anak anak yang belum matang melakukan perbuatan baik secara berterusan. Mereka hanya kanak kanak yang sedang berkembang dan tidak terkecuali berbuat kesilapan. kita yang dewasa ini pun selalu juga membuat kesilapan ( tak serik serik!)

6. Jangan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak anak merasa diri mereka merupakan beban kepada kita.

7. Dengar apa yang anak anak ingin sampaikan pada kita. Tunggu sehingga mereka habis bercerita dan kemudian barulah kita bercakap. Ini akan mendidik anak kita tentang giliran untuk bercakap dan mengajar mereka untuk bersabar.

8. Tenangkan anak. Jika setiap kali mereka melakukan kesalahan, tenangkan diri mereka. Anak akan tahu dirinya disayangi oleh kita.

9. Tunjukkan pada anak anak bagaimana cara untuk menenangkan diri. Pasti mereka akan belajar dari kita.

10. Luangkanlah masa bersama. Peganglah tangan anak anak apabila berjalan dengan mereka. Mereka akan merasa yang mereka juga penting dalam kehidupan keluarga.

 

 

kami merupakan pengedar Shaklee di Kota Tinggi, dan pengedar Shaklee di Taman Pasak Indah :)

FB : Siti Noriza Binti Saleh

email : sales.damiapitshop@gmail.com

whatsapp : 013-734 958/013 -7065 178

fanpages : Damia Pit Shop

 

TANDA TANDA PENYAKIT TEKANAN DARAH TINGGI ATAU HIPERTENSI

Hipertensi!! macam tension je bunyi nya. Hipertensi atau lebih dikenali dengan penyakit tekanan darah tinggi merupakan salah satu penyakit yang dihidapi oleh hampir 1 bilion orang di seluruh dunia yang mana 2/3 daripadanya adalah dari negara negara membangun. Malahan, dianggarkan 60.60% rakyat di Malaysia tidak mengetahui yang mereka menghidap penyakit Hipertensi!!. adakah mereka tidak sedar yang mereka mempunyai tanda tanda penyakit tekanan darah tinggi atau hipertensi pada diri mereka sendiri???

 

StressFree1

 

APAKAH TANDA TANDA PENYAKIT TEKANAN DARAH TINGGI ATAU HIPERTENSI INI?

walaupun penyakit tekanan darah tinggi ini biasanya tidak menunjukkan sebarang tanda atau gejala yang teruk, tetapi ia boleh menimbulkan tanda tanda seperti berikut :-

  • sakit kepala pada awal pagi
  • hidung berdarah
  • degupan jantung tidak teratur
  • telinga kerap berdengung
  • keletihan
  • loya
  • muntah muntah
  • kekeliruan
  • keresahan
  • sakit dada
  • otot menggeletar

jika pesakit tidak menjaga kesihatan, ia boleh menyebabkan masalah yang lebih serius kepada kesihatan. Ia boleh mengeraskan arteri, mengurangkan aliran darah dan oksigen ke jantung. Akibatnya :-

* pesakit akan merasa sakit dada, juga dikenali sebagai angina

* kegagalan jantung, apabila jantung tidak dapat mngepam darah dan oksigen yang mencukupi ke organ organ lain

* serangan jantung, apabila bekalan darah ke jantung tersumbat dan sel sel jantung mati akibat kekurangan oksigen. Semakin lama aliran darah yang tersumbat, lebih besar kerosakan yang berhubung dengan jantung

* strok akibat kekurangan bekalan darah dan oksigen ke otak sama ada berpunca daripada saluran darah yang pecah atau saluran darah yang tersumbat.

 

 

oleh itu, kenali perubahan dalam tubuh badan anda untuk mengelakkan anda menghidapi penyakit yang akan mendatangkan masalah yang lebih serius pada kesihatan anda :)

 

sumber rujukan : Majalah I sihat.

 

kami merupakan pengedar Shaklee di Kota Tinggi, dan pengedar Shaklee di Taman Pasak Indah :)

FB : Siti Noriza Binti Saleh

email : sales.damiapitshop@gmail.com

whatsapp : 013 7374958 / 013 7065 178

fanpages : Damia Pit Shop

APA MAKSUD ZAKAT FITRAH?

selalu bila bulan puasa, orang mula akan sibuk bercakap mengenai zakat fitrah. Malahan, setiap negeri di Malaysia juga menetapkan kadar yang berbeza beza untuk bayaran zakat fitrah ini. Zakat fitrah hanya di bayar pada Bulan Ramadhan saja.

 

APA ITU ZAKAT FITRAH?

dari segi bahasa, zakat fitrah bermaksud : bersih, suci, subur dan berkembang.

ia bermaksud, zakat diri yang diwajibkan ke atas setiap individu Muslim lelaki dan perempuan pada bulan Ramadhan mengikut syarat syarat yang tertentu.

 

beras zakat fitrah

 

 

KENAPA KITA KENA MEMBAYAR ZAKAT FITRAH?

1- ia adalah untuk membantu kekurangan ibadah kita sepanjang bulan puasa.

2- supaya ia disalurkan kepada fakir dan miskin untuk membantu mereka menjalani kehidupan yang lebih selesa seperti orang lain.

3 – penyucian hati.

Ibu Abbas R.A berkata :”Rasulullah mewajibkan zakat fitrah sebagai penyucian buat orang yang berpuasa daripada perbuatan yang sia sia dan kata kata keji dan juga ia adalah sebagai makanan orang miskin. Sesiapa yang menunaikannya sebelum solat hari raya, maka ia merupakan zakat yang  makbul. Sesiapa yang menunaikan selepas solat, maka ia dikira sedekah”.( Riwayat Abu Daud).

 

gandum

 

SIAPA YANG DIWAJIBKAN MEMBAYAR ZAKAT FITRAH?

Setiap muslim baik merdeka atau hamba, lelaki dan perempuan, kecil dan besar. DAlam hal ini, penjaga wajib mengeluarkan zakat bagi orang yang dibawah tanggungannya seperti isteri, anak anak kecil dan hamba.

 

BERAPA KADAR BAYARANNYA?

segantang makanan ruji tempatan ( boleh jadi beras, gandum, jagung dan sebagainya) dengan kiraan hari ini bersamaan timbangan metrik 2.60 kg..akan tetapi, sekarang ini, setiap negeri sudah memberikan kadar bayaran tersendiri mengikut negeri masing masing.

 

WAKTU BAYARAN ZAKAT FITRAH

waktu mula diwajibkan ialah sebaik saja malam pertama Ramadhan. Ada 4 waktu tertentu yang menjadikan waktu byaran itu jatuh kepada afdal, harus, makruh dan haram.

WAKTU AFDAL – sebaik saja terbitnya matahari 1 Syawal hingga sebelum solat sunat Hari Raya Puasa

WAKTU HARUS – sepanjang bulan Ramadhan

WAKTU MAKRUH – selepas solat Sunat Hari Raya hingga sebelum terbenam matahari 1 Syawal

WAKTU HARAM – selepas terbenam matahari 1 Syawal.

1 2 3 98