PENTINGNYA KALSIUM UTK WANITA

Hari ni akak nak cter pasal kepentingan kalsium dalam tubuh badan kita.

FUngsi Kalsium :-
* Membina & mengekalkan tulang & gigi yang KUAT.
* Memungkinkan pembekuan dalam darah.
* Mengeluarkan hormon & enzim badan.
* Mengawal “muscle contraction”.
* Menstabilkan, membantu dalam proses penyerapan oleh sel.
* Membantu pengeluaran tenga.

Bagaimana badan dapatkan KALSIUM.
– 1st daripada darah.
– 2nd daripada makanan / diet.
– 3rd daripada tulang. Jika ini berlaku berkemungkinan osteoporosis bermula.

APA TERJADI BILA KITA KEKURANGAN KALSIUM
– Bagi kanak-kanak, mereka akan berisiko menghidap penyakit tulang ( ricket ).
– Bagi dewasa pulak, berisiko tulang akan menjadi lembut dan rapuh.
– Badan akan kerap sakit-sakit
– Badan akan mula membongkok.
– Gigi pulak akan mula rapuh dan hilang (tanggal).
– Osteoporosis mula berlaku.
Dan, di shaklee, kami mempunyai satu produk yang mengandungi kalsium dan magnesium yang mana, hanya dengan 4 biji sehari, sudah cukup dan mampu menyerap kalsium dlam badan kita..so, apa lagi…..jom beli………………..

kalsium

 

inginkan produk ini? sila KLIK IKON di bawah:-

 

order  now

 

atau, sekiranya anda berada di sekitar Kota Tinggi, anda boleh mendapatkannya secara terus dari saya kerana saya merupakan pengedar shaklee Kota Tinggi, Johor juga pengedar shaklee di Semenchu, Pasak, dan sekitarnya.

 

hubungi saya :-

SITI NORIZA BINTI SALEH

ID : 852453

NO TELEFON : 013- 737 4958

EMAIL : sitinorizasaleh@gmail.com

 

KEPENTINGAN VITAMIN E UNTUK ISTERI DAN SUAMI

Perasan tak kkdg, hanya wanita atau isteri yang sibuk nak menjaga kesihatan diri sndiri dan anak-anak?..sibuk cari treatmentlah, supplementlah, tapi asben lak buat derk je…..x elok kan?….lelaki pun perlu mengambil supplement ini dalam kehidupan harian mereka…hari ini saya nak cter pasal kebaikan VITAMIN E dalam perhubungan suami isteri…yang mana, jika anda dan pasangan anda dalam usaha mendapatkan anak atau zuriat, anda boleh mencuba usaha ini…TAPI INGAT!!!! ini hanyalah supplement dan usaha kita selain usaha “bersama”….he he eh..selebihnya, hanya Allah yang mengatur segalanya….

credit to: fiza

Vitamin E

vitamin E

 

Nak tahu apa yang menarik mengenai Vitamin E.

Pada dasarnya Vitamin E ialah untuk:

Vitamin E ialah salah satu antioksidan yang penting dalam pencegahan kanser dan penyakit kardiovaskular. Ia memperbaiki peredaran darah, yang mana perlu untuk memperbaiki tisu, dan sangat berguna dalam rawatan “premenstrual syndrome” dan penyakit fibrocystic buah dada. Ia memelihara pembekuan darah yang normal dan penyembuhan, mengurangkan parut yang diakibatkan oleh sesetengah kecederaan, mengurangkan tekanan darah, membantu dalam pencegahan penyakit katarak, meningkatkan prestasi atlit, dan mengendurkan otot kaki dari kekejangan.

Vitamin E boleh meningkatkan pengeluaran air mani pada sesetengah lelaki. Vitamin E juga mengekalkan kesihatan saraf dan otot dan di masa yang sama menguatkan dinding kapilari. Vitamin E menggalakkan kulit dan rambut menjadi sihat, dan membantu mencegah anemia dan “retrolental fibroplasia”, sejenis gejala mata yang boleh menjangkiti bayi pramatang.

Satu kajian yang dijalankan oleh National Cancer Institute pada tahun 1998 mendapati bahawa pengambilan vitamin E dalam jangka masa panjang dapat mengurangkan risiko kanser prostat di kalangan penghisap rokok. Lain-lain kajian megesyorkan bahawa Vitamin E dapat memperlahankan perkembangan penyakit Alzheimer. Sepanjang ini diketahui bahawa vitamin E telah menunjukkan kesan pencegahan kepada lebih kurang 80 jenis penyakit.

  • Vitamin E membuatkan si pengamal nampak muda kerana vitamin E melambatkan proses penuaan. Pengambilan vitamin E yang konsisten sangat membantu dalam mendapatkan tekstur kulit yang cantik. Ianya juga membantu menghilangkan parut dan jeragat.Membantu wajah nampak lebih berseri dan tidak kusam.
  • Vitamin E mencegah segala pertumbuhan abnormal sel terutama kanser. Pengalaman ibu sendiri bila mengalami bengkak susu yang ketara, ibu akan mengambil dua biji vitamin E namun ianya bukanlah diamalkan secara berterusan cuma pada saat melalui saat bengkak susu atau clog duct.
  • Seorang teman sebelum ini mengalami masalah dimana tempat kemaluannya didapati mempunyai benjolan seperti bengkak ketumbuhan, beliau mengamalkan dua biji vitamin E selama 7 hari dan alhamdulillah ketumbuhan itu mengecut dengan sendirinya. Ini kerana Vitamin E membantu mengecutkan pertumbuhan abnormal sel dan melancarkan saraf terutama bagi ibu yang menyusu dan dapat mengelakkan bengkak susu yang berlarutan.
  • Vitamin E sangat membantu dalam aspek kesuburan. Bagi ibu yang menyusu, kedinginan adalah masalah biasa yang bakal dilalui disebabkan hormon prolaktin yang lebih tinggi dari hormon estrogen. Walau bagaimanapun melalui pengalaman ibu, pengambilan vitamin membantu mengatasi masalah kedinginan.
  • Vitamin E membantu pengaliran darah dengan lebih lancar. Vitamin E membantu mengatasi masalah sarah belakang terutama mereka yang sering mengadu masalah sakit bahagian belakang badan.
  • Vitamin E membantu mempercepat proses baik luka. Sangat membantu apabila si ibu yang menyusu mengalami luka di bahagian nipple. Rata2 ibu yang menyusu akan melalui saat sukar apabila puting susunya melecet ataupun luka. Pengambilan yang konsisten sangat membantu si ibu recover dari kesakitan yang dilalui.
  • Bagi wanita yang pernah melahirkan anak, perasankah anda kawasan erola iaitu kawasan bahagian puting susu menjadi besar dan gelap. Semakin banyak kelahiran akan membuatkan ianya semakin gelap. Ibu membuat kesimpulan bahawa ianya merupakan pigmentation after kelahiran. Namun dengan pengambilan vitamin E yang konsisten membantu kawasan gelap itu mengecil dan warna puting menjadi cerah semula.
  • Bagi yang mempunyai masalah pre-menstrual yang teruk, vitamin E membantu mengurangkan kesakitan akibat pre-menstrual.

 

order  now

 

saya juga merupakan pengedar shaklee Kota Tinggi, Johor. hubungi saya sekiranya anda ingin mendapatkan produk ini secara COD.

 

SITI NORIZA SALEH

013-7374958

sitinorizasaleh@gmail.com

KENAPA PERLU PATAHKAN VITAMIN C?

vitamin C semulajadi

Pasti pernah terbaca dalam blog saya berkenaan bila anak demam, saya tingkatkan pengambilan vitamin C…dan saya juga mematahkan tablet itu dan makan kedua-duanya…bukan makan separuh je ye…makn kedua-duanya….tapi, kenapa kene patahkan?..apa beza makn sebiji gitu dengan makan yang telah dipatahkan?

jom kita tgok nama penuh Vitamin C ini….nama penuhnya SUSTAINED RELEASE VITA-C 500mg. dalam seharian, kita perlukan sekurang-kurangnya 500mg vitamin c dalam badan kita. dan melalui shaklee, kita perlukan sebiji saje tablet…akan tetapi, bagi ibu-ibu yang menyusukan anak, anda bolh mengambil 2 biji VITAMIN C ini bila anak ada sakit atau anda snediri yang sakit…..dan cara pemakanan pulak, anda harus patahkan tablet itu…..

uiks….kenapa pulak?..sbb dlm tablet ini mempunyai sustained release yang membawa maksud dilepaskan mengikut masa…dan perlahan-lahan mengikut keperluan tubuh badan kita….so, bila tablet ini dipatahkan, lapisan sustained release itu sudah tiada dan vitamin C itu diserap serta merta oleh tubuh badan kita……bergitulah cara VITAMIN C ini berfungsi…

INgat, bila dah dipatahkan, jangan makn sebelh je…kene makn 2 2 belah gak….he he he he…

 

order  now

MENGANDUNG TETAPI MASIH INGIN MENYUSUKAN

banyak tak stok susu di atas?…

Ibu – ibu pasti teringin mempunyai stok spt di atas…..tetapi agak khuatir utk mencapainyer sbb ibu disahkan hamil…jangan takut…dikala anda hamil anda masih lagi boleh mengumpul stok cm di atas..silap2…lg byk dr di atas..he he he…

jom kita baca artikel ni..

Bagi ibu2 yang sedang mengandung dan mempunyai matlamat serta niat untuk menyusukan bayi, pastikan anda telah mempunyai persediaan mental dan fizikal yang sempurna. Pengambilan vitamin semasa mengandung turut membantu.
Set manakah yang sesuai sekiranya saya dalam berpantang?

Jujurnya ibu akan suggest mengambil set C iaitu mengandungi multivitamin, B complex, Vitamin C dan Zinc. Zinc seperti yang kita sedia maklum bahawa ia sangat penting dalam membantu mempercepatkan proses baik luka disebabkan kelahiran.

a) Vita-Lea Iron Formula/multivitamin
Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita di syorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak…contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lg…Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.

b) B Complex
Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..)…so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.
Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantikberseri dan tidak kusam.

c) Vitamin C
Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari …dan bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah,insya allah akan mudah sembuh…satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik.

Namun ramai ibu yang lebih berminat kepada set B kerana ianya mengandungi alfalfa dan ini tidak mempunyai masalah kerana setiap orang mempunyai daya ketahanan yang berbeza. Mungkin keperluan zinc tidak menjadi masalah kepadanya.

Alfalfa
Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim.Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat.Turut membantu perkumuhan (lebih lawas)dan membuang angin dalam badan…secara automatik kesan baik pd bby..susah nak kena kembung.
Bagi yang tidak menyusukan bayi, Alfalfa yang dikenali sebagai raja tumbuh2an ini mempunyai banyak khasiat kesihatan. Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang. Ianya juga adalah dalam kategori fiber dan mengenyangkan. Pengambilan Alfalfa memerlukan pengambilan air yang seimbang dengan pengambilan kuantiti alfalfa. The more we take the more we have to drink.(PERINGATAN: ALFALFA TIDAK BOLEH DIAMBIL OLEH PESAKIT SLE)

credit: Kak N

ESP UNTUK IBU YANG RISAUKAN PAYUDARA KENDUR

jom baca artikel ini. credt to: azrin

Ramai lagi golongan ibu yang khuatir jika menyusukan anaknya, si ibu akan mengalami kekenduran payudara atau kata lain hilang keanjalan payudara.Adakah benar ini akan terjadi?Begitu juga ada segelintir wanita yang takut untuk melahirkan anak, atas alasan ingin fokus pada kerjaya terlebih dahulu. Namun tidak dinafikan golongan kecil ini takut mengalamai perubahan yang drastik terhadap bentuk tubuh badan mereka setelah melahirkan zuriat mereka.

Sedarkah kita kaum ibu, apabila melahirkan anak,

warna aerola atau sekitar kawasan nipple akan berubah menjadi gelap dan makin ramai anak yang dilahirkan maka akan lebih gelap kawasan tersebut dan ada yang berubah kepada warna kehitaman. Memang benar ada wanita yang melalui fasa yang sedikir getir apabila menyusukan anak, bentuk payudaranya hilang keanjalan. Namun bukan semua melalui fasa ini.Jika kita mengambil langkah awal

menjaga pemakanan dan mengambil makanan tambahan yang bersesuaian dengan keperluan tubuh badan serta penyusuan insyaALLAH masalah perubahan warna puting dan keanjalan akan dapat diatasi.Percayakah kalian bahawa pengambilan

Vitamin E 400 iu beserta selenium dan ESP membantu mengatasi masalah ini?Cuba baca petikan testimoni ini :

” Then search pasal nk tmbh susu tetiba jumpa blog Ita, tu yg try Set F tmbh ESP sbb masa tu br beli vitamin2 dr farmasi. Alhamdulillah.. hari pertama amik ESP dgn Alfalfa susu naik balik kepada 3oz dr 1oz hari sebelumnya. Dua ari lepas tu susu naik lagi dr 3oz kpd 5oz skali pam. Punya la suka.. Masa tu minum ESP 1x sehari dan 2 biji Alfalfa. Pikir nk jimat pun ada gak sbb baru renew insuran dan roadtax keta 🙂
 
Lagi satu saya suka (segan nk bgtau ni) sbb nipple lepas bersalin anak pertama tambah gelap.. smp anak ketiga ni lagi gelap.. TAPI sejak amik Vitamin E dr Ita aritu nipple kurang gelap dan skang ni nipple agak cerah (mcm ms blum kawin).. X sangka plak Vitamin E tu blh mencerahkan nipple.. plan amik untuk cantikkan kulit muka je sbb dh mula kusam.. tp result muka dh mula berseri sikit dr sebelumnya dan siap extra benefit lg.. “


ESP membantu menganjalkan bentuk payudara wanita terutama yang menyusukan anaknya. Semua ibu yang telah mencuba ESP mengakui kebenarannya. Payudara mudah rasa berat jika bayi lambat menyusu atau sesi perahan tertunda. Selain itu payudara tidak mudah lembik atau hilang keanjalan. Namun pengambilan yang konsisten membantu mendapatkan hasil yang baik.
Credit http://www.shaklee4petite.com/

ANAK DEMAM ?…TINGKATKAN PENGAMBILAN VITAMIN C

saya baru menggunakan shaklee lebih kurang 2 bulan….masih lagi mencari dan menggali manfaat dari pengambilan produk SHAKLEE…..

SET breastfeeding ternyata amik serasi dengan saya….nampak kesannya dengan cepat..kebetulan, seminggu lepas amik SET B ( trial pack ), anak anak saya demam serentak…aduh…..saya amik cuti 3 hari, dengan keadaan x cukup tido utnuk menguruskan diaorg berdua…..malamnyer saya x berani nak tido dengan nyenyak sebb anak sya yang kecil ada asma…jadi saya kene perhatikan dia selalu…jam 4 pg, asmanye semakin teruk dan kelam kabut ke klnik….begitulah keadaan saya selama 3 hari…hari ke 4, anak-anak dah mula sihat dan saya kembali kerja.

di tempat kerja, saya seolah2 cukup rehat, tanpa ngantuk tanpa lelah….sebelum ni, kalau anak2 x sihat, cnfirm saya amik masa time rehat utk tido……tp, kali ni, saya mengadap pc untuk selesaikan kerja yang bertimbun 3 hari….dan saya tepkr, apa saya buat ek….ok…..saya rasa pengambilan vitamin yang betul pada masa yang betul, membantu saya menjadi sentiasa bertenaga., sihat dan masih mampu membuat stok susu...Amin..dan yang penting, stok saya bertambah banyak…wah…….bestnyer….

dan bila anak saya demam, saya pertingkatkan makan vitamin C ke 2 biji satu hari….dan anak saya yg masih menyusu badan, cuma mengalami demam2 biasa je…dan 2 3 hari lpas tu, dia kembali aktif…

so, kene ingat, vitamin bukan ubat ye….sbb ubat hanya boleh dimakan bila kita sakit…vitamin pulak kita boleh makan sentiasa dan funsginya untuk menambah tenaga dan menjaga kesihatan kita..

LECITHIN BOLEH DIMAKAN TIME BREASTFEEDING?

Tentu bagi ibu-ibu yang teringin nak kurus or kurangkan berat badan tetapi takut susu menjadi kurang bila mengambil lecithin ni…jangan risau….ianya boleh dan selamat di ambil oleh ibu-ibu yang masih menyusukan anak..

jom kita baca artikel di bawah…

credit to : ibu addinnasa

Hari ini ibu nak share tentang kebaikan Lecitihin. Ada yang bercerita apabila mereka mendapati badan makin mengembang akibat dari pengambilan makanan yang tidak seimbang. Namun bagi yang menyusu badan, tahukah anda, kebaikan Lecithin kepada ibu yang menyusu?

  • Ia membantu mengurangkan risiko clog duct atau duktus susu tersumbat.
  • Ia membakar lemak yang berlebihan dalam badan ibu.
  • Ia membantu ibu mengatasi masalah lupa atau “short memory” yang biasa dilalui selepas melahirkan.
  • Ia membantu menyalurkan inositol dan kolin di dalam susuibu untuk perkembangan otak bayi .
Maka selamatkah Lecitihin di ambil semasa penyusuan selain untuk pengambilan untuk mengurangkan berat badan? Jawapannya ialah ya selamat diambil. Sila dapatkan jadual pemakanan dari pengedar seandainya anda mahukan cara pengambilan yang lebih baik.
LECITHIN
·Nature’s Emulsifier (Pengemulsi Semulajadi) – yang membantu badan menyerap nutrien larut lemak seperti Vitamin A,D,E, K, Beta Caretone
·Boleh didapati dari tisu binatang dan tumbuhan (plant)
·Untuk commercial didapati dari telor, jagung & kacang soya
·Fat Emulsifier – Metabolisma lemak
KANDUNGAN
·Asid linoleik (essential fatty acid) – amat diperlu oleh badan. Tapi badan tidak boleh menghasilkannya sendiri dan ia perlu diambil melalui diet harian .
·Kolin – satu komponen neurotransmitter
·Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf
·Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan

KHASIAT DAN KEGUNAAN LECITHIN

1.PALING UTAMA – untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids)
·Lecithin memecah serta mencairkan lemak terutama koleterol.
·Ia membantu menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL)
·Membantu mengawal paras triglycerides
·Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
·Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol
2.PENTING UNTUK FUNGSI OTAK
·Acethylcholine penting untuk fungsi otak – berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dsb
·Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari LECITHIN
·Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine – kerana 30% otak adalah lecthin, dan 70% lemak di hati (liver) adalah lecithin
3.UNTUK KAUM TUA
·Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angina, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami oleh kaum tua
·Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dsb
4.UNTUK PENGHADAMAN
·Lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman
5.UNTUK SEL
·Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel
·Choline & lecithin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita
6.UNTUK KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)
·Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.
·Ia amat mujarap jika di ambil bersama-sama EPA dan Fiber
HASIL PENYELIDIKAN (R&D)
·Lecithin daripada soyabean berkesan memecahkan deposit kolesterol
·Lecitin daripada telor boleh tetapi tidak bergitu berkesan
MENGAPA SHAKLEE
·Kacang soya – sumber semulajadi yang terpilih.
·Kapsulnya mempunyai ciri-ciri lecithin sebagaimana di anugerahkan oleh alam
·Tiada pengawet, perwarna, perasa tiruan
·Kepekatannya.
– 1 kapsul : 520 mg lecithin
78 mg phosphatidycholine
47 mg phosphatidylinositol

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

1 2 3 4