PRODUK ENFUSELLE DARI SHAKLEE

produk ini sudah didaftarkan 

HYDRATING CLEASING LOTION
EYE TREATMENT

PURYFING CLEASING GEL
HYDRATING TONER
PURFYING TONER


HYDRATING MOISTURIZER

BALANCING MOISTURIZER
pm saya untuk maklumat lanjut :-
– siti noriza saleh
– 013-7374958 ( sms pun boleh )
– email : damia_pitshop@yahoo.com
– fb : siti noriza 

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Ubat-ubatan. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

ADAKAH ANDA SELALU SAKIT2 KAKI DAN RASA BISA-BISA?

ALhamdulillah…last week, masa saya balik kampung, abah saya complaint…kaki dia sengal2 smpai tak boleh bersila….kalau solat kat masjid pun, dia rasa malu sbb lmbat untuk berdiri lepas sujud…..

rasa kesian sbb abah saya menjaga warung dia seorang diri..dia buat air, dia amik pesanan, dia goreng pisang, dia basuh pinggan…saya sendiri selalu ngadu penat kalau kene jaga warung abah saya…

saya syorkan dia amik ostematrik selain dari Vitalea, B complek dan Vitamin C….

tadi dia tepon ;-

abah; uda, yang 4 bji utk sengal2 tulang tu dah abislah..apa nama dia?…oste apa ntah..
aku: ostematrikx…hilang tak sengal2 ngn bisa2 kaki abah
abah : haah…2 hari amik, x nampak kesan..ni dah masuk hari ke 5 dah nampak kesan…nnti ko belikan lagi eh….
aku : nnti kak uda kasi bah…
abah : tuleh…nak sembahyang pun dah senang…dah x sakit sngt dr sujud nak berdiri…agaknyr abah dah tua, tu yg lmbt ckt kesan makn vit tu.

Alhamdulillah….Allah kasi lagi peluang pada abah saya utk berjemaah di masjid….Alhamdulullah juga, melalui Ostematrix, Allah sembuhkan sakit2 dan bisa2 kaki abah saya…

Kalsium Shaklee atau nama lainnya Ostematrix sangat perlu bagi mereka yang sering mengalami sakit tulang belakang, kaki cramp, sendi2 yang bisa. Ianya juga penting agar keperluan tubuh badan si ibu dipenuhi dan tidak lupa juga bagi bayi yang dalam kandungan, kalsium sangat penting untuk pembentukan tulang bayi yang kuat. Kalsium Shaklee tidak hanya diperbuat dari kalsium Karbonat semata2 yang boleh membuatkan seseorang sembelit dengan teruk tetapi Kalsium Shaklee dihasilkan oleh campuran kalsium karbonat dan kalsium sitrat dan setakat ini ramai yang jatuh cinta dengan Kalsium shaklee ini.


hubungi saya untuk maklumat lanjut.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Ubat-ubatan. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

PETUA BAGI PENGHIDAP DIABETES

Kebanyakkan mereka yang didiagnosis mengalami diabetes atau pra diabetes, sentiasa dimaklumkan mengenai komplikasi jangka panjang akibat diabetes yang boleh menyebabkan serangan jantung dan strok, buta, sakit buah pinggang dan pemotongan anggota badan.
Malangnya, hanya sebilangan sahaja yang diberitahu kesemua komplikasi tersebut umumnya boleh dicegah melalui perubahan gaya hidup yang disyorkan seperti diet, makanan tambahan, kerap bersenam dan mengambil perhatian kepada ujian perubatan seperti HbA1c, pemeriksaan mata yang kerap dan sebagainya. Kebanyakan penghidap diabetes boleh mencegah atau melambatkan kebangkitan komplikasi itu.
Menurut Laporan oleh USA Today keluaran April 2009, walaupun ujian HbA1c mudah diperolehi, terdapat kurang daripada 42 peratus penghidap diabetes telah melakukannya atau memahami makna kesimpulan yang dicapai.
Di bawah ini merupakan beberapa cara yang mudah namun penting untuk mencegah terjadinya komplikasi yang berkaitan dengan takat gula darah tinggi:
Perubahan gaya hidup yang merangkumi:

1. Diet

Walaupun anda mengalami pra-diabetes atau diabetes, ini tidak bermakna anda tidak boleh menikmati pelbagai makanan. Matlamatnya ialah mempelajari pengambilan makanan seimbang dalam jumlah yang betul. Di sini terdapat beberapa petua mengenai pemilihan makanan berkhasiat bagi anda sekeluarga:
“Makan banyak sayuran dan buahan. Cuba pilih dari warna yang berlainan agar kepelbagaian dimaksimumkan.
“Makan sayuran yang tidak berkanji seperti bayam, lobak merah, brokoli atau kekacang hijau.
“Pilih makanan bijirin penuh dan bukan makanan bijirin yang diproses. Makan nasi beras perang, bukan nasi putih serta pilih roti perang dan bukan roti putih.
“Keluarkan kulit daripada sebarang jenis daging seperti ayam, daging lembu dan sebagainya..
“Minum air dan minuman “diet” tanpa kalori dan bukan minuman soda biasa, teh yang manis dan lain-lain minuman yang dimaniskan dengan gula.
“Kurangkan makanan ringan berkalori tinggi dan pembasuh mulut seperti keropok, biskut, kek, dan ais krim lemak penuh.

2. Kerap Bersenam

Senaman adalah sebahagian daripada gaya hidup sihat bagi semua orang terutamanya penting bagi mereka yang mengalami pra diabetes dan diabetes. Tetapi, senaman bukan bermaksud berlari marathon atau menekan tubi 300 kali. Matlamatnya adalah untuk menjadi aktif dan kekal aktif dengan melakukan perkara yang anda gemari seperti berkebun atau bersiar-siar.

3. Pemeriksaan perubatan tetap terutamanya:

a) Ujian Darah HbA1c
HbA1c (hemoglobin A1c, haemoglobin A1c terglikosilat, glikohemoglobin A1c atau ujian A1c) merupakan ujian makmal yang mengemukakan purata glukosa darah untuk jangkamasa merangkumi dua hingga tiga bulan.
Secara khusus, ia mengukur bilangan molekul glukosa yang terikat kepada hemoglobin, suatu bahan dalam sel darah merah. Orang yang tidak mengalami diabetes biasanya mempunyai takat HbA1c kurang daripada 6 peratus. Ini bermakna kurang daripada 6 peratus molekul hemoglobin terikat secara kekal kepada glukosa.
Berdasarkan kepada hasil kajian seperti Percubaan Pengawalan dan Komplikasi Diabetes (DCCT), yang menunjukkan kawalan ketat glukosa darah boleh mengurangkan risiko mata, buah pinggang dan penyakit saraf akibat diabetes, Persatuan Diabetes Amerika mengesyorkan supaya penghidap diabetes cuba mengawal takat HbA1c di bawah 7 peratus.
b) Pemeriksaan mata
Jika anda menghidap diabetes, dapatkan pemeriksaan mata menyeluruh sekurang- kurangnya sekali setahun dan jika anda mempunyai diabetes retinopati, anda mungkin memerlukan pemeriksaan mata lebih kerap. Orang yang mempunyai retinopati proliferatif boleh mengurangkan risiko mereka menjadi buta sebanyak 95 peratus dengan mendapatkan rawatan tepat pada masa dan rawatan susulan yang betul.

4. Suplemen Nutrien

Suplemen multivitamin dan mineral berpotensi tinggi dirumus untuk menyokong keperluan nutrien khas bagi golongan yang mempunyai paras gula darah yang tinggi, termasuk diabetes. Pembekalan nutrien utama tambahan kepada mereka yang mengalami pra diabetes dan diabetes telah menunjukkan pengawalan gula yang lebih baik dan juga mencegah atau mengurangkan perkembangan komplikasi utama diabetes.
Contoh khusus nutrien utama yang diperlukan oleh pesakit diabetes dalam jumlah yang lebih tinggi daripada kandungan dalam formula multivitamin dan mineral harian yang biasa adalah Asid Alfa Lipoik, Vanadium Sulfate dan Kromium. Pesakit diabetes memerlukan lebih banyak Asid Alfa Lipoik, sejenis antioksidan “sejagat” yang boleh berfungsi dalam sel berair dan berlemak.
Sekumpulan badan penyelidikan telah menemui sejenis vitamin B12 yang bersifat aktif secara neurologi dikenali sebagai mecobalamin (atau methylcobalamin) yang boleh membantu dalam menumbuhkan kembali saraf yang rosak, iaitu komplikasi paling umum yang berkaitan dengan takat glukosa darah tinggi.
Mecobalamin
Saintis Jepun telah mengetahui bahawa Mecobalamin memberi perlindungan terhadap penyakit neurologi (saraf) dan penuaan melalui mekanisma yang berbeza daripada terapi masa kini. Beberapa gangguan yang mungkin boleh dicegah atau dirawat dengan terapi vitamin semulajadi ini termasuk neuropati periferal.
Perkataan neuropati berasal daripada dua bahagian: “neuro” merujuk kepada saraf dan “pati” menunjukkan penyakit. Nueropati periferal adalah sejenis keadaan yang melibatkan saraf-saraf di luar sistem saraf pusat terutamanya pada lengan dan kaki.
Saraf merupakan laluan komunikasi badan. Isyarat elektrik dari otak bergerak melalui saraf dan memberi arahan kepada pelbagai bahagian badan. Badan menerima maklumat daripada persekitaran melalui deria dan menghantar maklumat tersebut ke otak melalui saraf.
Kebanyakan saraf periferal bertanggungjawab untuk keupayaan perasaan yang anda perolehi seperti sentuhan, kesakitan dan suhu. Terdapat jutaan penghujung saraf tersebut di jejari anda, tangan, jari kaki dan kaki yang direka untuk melindungi anda daripada bahaya dan menjauhi perkara-perkara yang panas, sejuk, tajam dan sebagainya.
Gejala-gejala neuropati periferal mungkin merangkumi:
>> Kekebasan atau tidak sensitif terhadap kesakitan atau suhu
>> Rasa berdenyut-denyut, panas membahang atau rasa menyucuk
>> Rasa sakit menusuk atau kekejangan
>> Terlalu sensitif terhadap sentuhan, sekalipun sentuhan yang lembut
>> Hilang keseimbangan dan koordinasi
Membeli Suplemen
Pesakit diabetes berada pada tahap risiko lebih tinggi terhadap jangkitan dan penyembuhan luka yang lambat. Kajian menunjukkan pesakit diabetes yang mengambil suplemen harian selama setahun telah mengalami kadar jatuh sakit dan jangkitan yang berkurangan jika dibandingkan dengan subjek kajian yang mengambil plasebo.

Jika anda adalah seorang pesakit pra-diabetes atau diabetes, keperluan pemakanan anda adalah berbeza. Dengan itu, anda harus beringat untuk mendapatkan suplemen multivitamin dan mineral harian yang mengandungi kesemua bahan kandungan tersebut di atas yang didapati dalam potensi lebih tinggi. Ambillah jenis yang dirumus khas untuk pesakit diabetes dan pra diabetes untuk membantu dalam penjagaan optimum kesihatan dan mencegah penyakit.

Walaupun betapa pentingnya suplemen, multivitamin dan mineral harian yang baik perlu dipilih bagi mereka yang mengalami paras gula darah tinggi. Gabungan vitamin B12 dan mecobalamin yang aktif secara neurologi adalah disyorkan kerana keupayaannya untuk membantu dalam pencegahan dan penyembuhan kembali saraf yang rosak – sejenis komplikasi umum yang dialami oleh mereka yang mempunyai takat gula darah tinggi.

Dipetik dari:

http://www.utusan.com.my/

hubungi saya untuk maklumat lanjut berkaitan produk yang sesuai untuk penyakit Diabetes.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Ubat-ubatan. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

BERKAT ISTIQAMAH DENGAN SUPPLEMENT – 420oz dalam masa 16 hari

Testimoni ini saya ambil dari blog farah….saya sendiri turut teruja dan rasa bersyukur dengan apa yang customer dapat dari consume supplement dengn Istiqamah…

Alhamdulillah…Puan Aishah sentiasa berusaha berikan yang terbaik untuk anak nya…


kita tengok, apa yang ada dalam supplement…



  • Mengandungi Multivitamin lengkap dengan zat besi, Vitamin B, Vitamin C, Kalsium, Alfalfa dan ESP.
  • Sangat dicadangkan untuk ibu yang mengalami masalah penyusuan.
  • Masalah penyusuan yang dimaksudkan ialah, si ibu menghadapi masalah penghasilan susu walau telah melakukan perahan setiap 2 jam dan minum air sekurang-kurangnya 3L sehari… maka set ini membantu membaiki mana-mana kekurangan atau ketiadaan zat yang diperlukan oleh badan agar tubuh si ibu dapat berfungsi dengan baik sekali.
  • Set yang paling sesuai untuk ibu yang mempunyai stok yang sedikit, atau yang tidak mempunyai stok susu yang banyak
  • Bagi ibu-ibu yang baru mula nak menyimpan stok ini adalah pilihan yang tepat
  • Set yang paling sesuai untuk ibu yang ingin relaktasi / induce relactation -contohnya ibu telah berhentikan menyusui anak, jika mengamalkan set ini, bersedia untuk pam dengan kerap bagi stimulasi susu, bersama2 tips yang saya bagi, insyaAllah penyusuan boleh dimulakan semula dengan syarat ibu kuat berusaha. 

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Ubat-ubatan. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

SET PENYUSUAN YANG TERBAIK UNTUK ANDA

kekadang, kita terfikir, dengan lambakan susu formula di pasaran dengan kita ditawarkan dengan pelbagai formula yang menjadi rebutan supaya otak dan minda anak-anak kita menjadi cergas dan cerdas….Tetapi, pernah tak kita terfikir, apakah yang terbaik untuk kita dan anak-anak kita….itu masalah dan dilema bagi para ibu bapa yang memberikan susu formula pada anak-anak mereka…


Lain pulak, bagi para ibu yang masih menyusukan anak-anak mereka…Macamana kita nak berikan yang terbaik untuk anak-anak?//takkan nak cmpur susu formula dalam susu ibu?>atau masukkan vitamin dalam susu ibu agar anak-anak mendapat khasiat yang secukupnya?…..

Nasihat saya, jaga pemakanan kita kerana apa yang kita makan, anak-anak kita akan merasa apa yang kita makan……pilihan saya?… saya memilih menjaga pemakanan dan cara saya memberi khasiat pada anak saya adalah melalui pengambilan supplement/ vitamin…..tapi, apa pulak supplement yang terbaik untuk anak saya yg menerima melalui penyusuan?…..jom kita baca artikel dari Kak Norita


4 Set Penyusuan yang sangat POPULAR !

 Alhamdulillah 2012 adalah lembaran baru bagi semua insan dan ibu khususnya….terutama bagi mereka yang baru mengenali dunia penyusuan.
Ingin saya kongsikan 4 set penyusuan yang benar-benar mempunyai permintaan yang sangat tinggi.


Empat set itu ialah

1. Set B
  • Mengandungi Multivitamin dengan dengan zat besi, Vitamin B, vitamin C, dan Alfalfa
  • Sesuai untuk ibu yang TIDAK  mempunyai masalah penyusuan
  • Tujuan utama mengambil supplement ialah untuk memperkayakan nurisi dalam susu ibu
  • Alfalfa membantu menghasilkan susu ibu dengan lebih cepat
  • Sesuai untuk ibu yang mempunyai masalah sembelit dan masalah keputihan
  • Bagi bayi yang mempunyai masalah eczema,  set ini dapat membantu
  • Kurang sesuai untuk ibu-ibu yang baru melahirkan / berpantang kerana tidak sesuai untuk bayi yang mengalami jaundice dan ada sesetengah bayi mengalami sedikit cirit dengan alfalfa.
     

2. Set Eu Four Pack

  • Mengandungi Multivitamin dengan dengan zat besi, Vitamin B, vitamin C, dan Kalsium
  • Sesuai untuk ibu-ibu yang mengalami kemeruduman susu ketika haid (PMS)
  • Sangat membantu menghasilkan susu dengan cepat.
  • Sangat sesuai untuk ibu-ibu yang tidak minum susu dan alah kepada laktose.
  • Kalsium Shaklee lebih dikenali dengan nama Ostematrix adalah formula lengkap kalsium, magnesium dan vitamin D.
  • Selain itu set ini membantu si ibu cergas, bertenaga walau kurang tidur selain diperlukan untuk saraf, pembentukan tulang dan gigi.

3. Set E
  • Mengandungi  Multivitamin lengkap dengan zat besi, Vitamin B, vitamin C, Kalsium dan Alfalfa
  • Set ini memberi kesan yang lebih yang tidak kurang bagusnya kerana kandungan Alfalfa yang mempunyai khasiat protien di dalamnya.


4. Set 3M

  • Mengandungi Multivitamin lengkap dengan zat besi, Vitamin B, Vitamin C, Kalsium, Alfalfa dan ESP.
  • Sangat dicadangkan untuk ibu yang mengalami masalah penyusuan. – ibu yang ingin relaktasi sesuai mengambil set ini
  • Masalah penyusuan yang dimaksudkan ialah, si ibu menghadapi masalah penghasilan susu walau telah melakukan perahan setiap 2 jam dan minum air sekurang-kurangnya 3L sehari… maka set ini membantu membaiki mana-mana kekurangan atau ketiadaan zat yang diperlukan oleh badan agar tubuh si ibu dapat berfungsi dengan baik sekali.
  • Set yang paling sesuai untuk ibu yang mempunyai stok yang sedikit, atau yang tidak mempunyai stok susu yang banyak
  • Bagi ibu-ibu yang baru mula nak menyimpan stok ini adalah pilihan yang tepat
  • Set yang paling sesuai untuk ibu yang ingin relaktasi / induce relactation -contohnya ibu telah berhentikan menyusui anak, jika mengamalkan set ini, bersedia untuk pam dengan kerap bagi stimulasi susu, bersama2 tips yang saya bagi, insyaAllah penyusuan boleh dimulakan semula dengan syarat ibu kuat berusaha. 
Perjalanan penyusuan dua tahun ini menuntut ibu menyusu secara kerap atau pam secara konsisten dan melengkapkan tubuhnya dengan zat dan nutrisi yang boleh diperolehi melalui pemakanan yang sihat. Namun berapa ramai ibu-ibu hari ni yang betul-betul menjaga pemakanan yang berkhasiat? Apa yang ibu makan, itulah yang disalurkan kepada anak melalui susu ibu. Supplement sangat membantu mengisi ruang kosong dalam tubuh ibu terutama bagi yang mempunyai kekangan untuk amalkan pemakanan mengikut piramid makanan yang disarankan.

Buat renungan bersama….

” Syarikat susu formula saling berlumba untuk menghasilkan susu yang kaya dengan pelbagai formula namun sedarkah kita ianya tidak mampu untuk menandingi susuibu, anugerah terbaik buat si manja? Tidakkah kita juga mahu berikan yang terbaik buat si manja kita?”. 

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

CANTIK DENGAN SUPPLEMENT- TESTIMONI

berborak dengan customer yang menggunakan suplement SHAKLEE.. kita baca apa kata MIMI…..

Testimoni dari Mimi Ali

“dah kurang merah2 kak
pastu yg kat hidung tu,,mcm jerawat tu.. pon dah x ada
suka nyer..

info : mimi menggunakan set D ( set skincare )…

anda ingin cuba?..boleh hubungi saya segera

 ·  ·  · Yesterday at 1:03pm

  • Mimi Ali likes this.
    • Rashihah Seha yg best nye kn..ketat tu..hikhikhik..i likeee

      Yesterday at 1:15pm · 
    • Siti Noriza Rashihah Seha..ko eak..ha haha.. Mimi Ali….ada beza mkn vit e tak?…vit e tu lh “ketatkan” gak,…

      Yesterday at 1:16pm · 
    • Mimi Ali wahai kakak2 ku sayang,,MESTILAHH,,ADA KETAT,,TP MALU LAH NAK BG TESTIMONI,,,, aduhai….

      Yesterday at 1:17pm · 
    • Rashihah Seha hahahhahhah….adoihaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..dedoooo jap aku…………

      Yesterday at 1:17pm · 
    • Mimi Ali TERBAEK….

      Yesterday at 1:18pm · 
    • Siti Noriza Dilla Jalil///aku dah jumpa cus yg suka vitamin E mcm ko…ha haha…

      Yesterday at 1:19pm · 
    • Siti Noriza Mimi Ali..salah satu kesan Vit E dik…dlm nak cntikkan kulit, leh dpt kesan lain..kesan yg TERBAEKKK lak tu….he hehe..x rugi kan..

      Yesterday at 1:20pm · 

SUPPLEMENT YANG MIMI AMBIL, IALAH :-


– B COMPLEKS
membantu meninggikan sistem pertahanan badan,membantumengurangkan stress dan bertindak sebagai penenang.Bila hati tenang, memanglah nampak muda 🙂 B is for Beauty…




– VITAMIN C
membantu pembentukan kolagen iaitu sejenis protein yang menyusun tubuh manusia. Kolagen adalah struktur yang terlibat dalam pembinaan tulang, gigi, sendi, otot dan kulit.




– VITAMIN E
nampak muda kerana vitamin E melambatkan proses penuaan. Pengambilan vitamin E yang konsisten sangat membantu dalam mendapatkan tekstur kulit yang cantik. Ianya juga membantu menghilangkan parut dan jeragat.Membantu wajah nampak lebih berseri dan tidak kusam.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

PENYUSUAN BAGI IBU-IBU YANG PERTAMA KALI MELALUINYA

Bagi para ibu yang pertama kali melaluinya atau bakal melaluinya, pasti akan risau samada mampu atau tidak mengharungi cabaran penyusuan itu sendiri.  Menyusukan bayi tidak semudah yang kita sangkakan.  Malah, kita tidak akan berjaya hanya dengan sekali melakukannya…tapi, dengan teknik penyusuan yang betul, Insya Allah anda mampu mengharunginya…

Untuk permulaan, saya berikan secara ringkas teknik yang perlu anda fahami ;

1) SEBELUM MENYUSUKAN BAYI
– Lembutkan payu dara dengan meletakkan kain tuala yang hangat pada payu dara selama beberapa minit atau berdiri di bawah pancuran air suam.

2) URUT PAYUDARA
– Dengan perlahan-lahan, urut payudara anda menggunakan tangan.  Cuba picit keluar sedikit susu untuk mengurangkan bengkak.  Gerakkan jari anda ke bawah menghala ke arah areola.




3) MENCARI PUTING
– sebelum menjalani proses penyusuan bersama bayi, pastikan kedudukan anda dan bayi adalah betul.  Bayi mempunyai naluri untuk mencari puting susu itu sendiri. Ibu hendaklah sentiasa meransang naluri bayi dengan mengusap pipi bayi.  Bayi akan berpaling ke arah payu dara dan mencari puting anda

4) MELEKAP
– Sebaik saja, bayi menjumpai puting susu, bayi akn menggunakan rahangnya dengn cara menekan takungan susu pada dasar aerola.  IBu akan merasa tidak selesa atau sakit sekiranya bayi hanya memasukkan puting susu ke dalam rahang bayi




5) SELEPAS BAYI SENDAWA ATAU TIDUR
– Kebanyakan bayi akan tertidur atau sendawa pada hisapan di sebelah payudara saja. BAgi ibu, anda boleh mengeluarakn puting anda dengan memasukkan jari kelingking anda di dalam mulut bayi sekiranya bayi sudah tertidu, tetapi tidak puting tidak keluar dari mulut bayi.  sekiranya bayi bangun, tawarkan kepada bayi, payudara yang satu lagi

sumber : koleksi PA & Ma

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
 * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

1 2