BERDIET CARA YANG SALAH

Dalam usaha kita untuk berdiet a.k.a nak mengurangkan berat badan, kita sering kali mengikut nafsu sehingga terlepas pandang perkara perkara kecil yang menyebabkan kita berdiet cara yang salah.  bila tiada kesan dari cara kita berdiet, kita pula anggap tips yang kita ikut tu salah. Jom kita semak sama sama apakah 5 perkara yang menunjukkan kita berdiet cara yang salah.

berdiet

1) MEMILIH JUS DARIPADA BUAH

– jus sememangnya sering dianggap sihat kerana ia terdiri daripada ekstrak buah buahan. Namun sebaiknya pilihlah buah buahan segar kerana kandungannya adalah semula jadi. Jus yang dijual di pasaran biasanya sudah ditambah oleh pemanis serta pengawet. Jika terlalu sering menikmatinya boleh meningkatkan kadar gula dalam darah serta menyulitkan proses penurunan berat badan anda. Jadi amalkan berdiet cara yang salah ini.

 

2) JUMLAH KALORI

– menurut laman web Women24, kesalahan utama di dalam diet yang paling besar adalah kesilapan mengira jumlah kalori di dalam makanan. Kebiasaannya mereka hanya akan mengira kandungan kalori yang terdapat di dalam makanan utama saja. Sedangkan kalori yang terdapat pada snek yang dinikmati lebih banyak daripada makanan utama yang sering diberi perhatian.

 

3) BANYAK DUDUK

– alamak…macam saya ni banyak duduk..sah sah lah berdiet cara ini adalah berdiet cara yang salah!!!. terlalu banyak duduk sebenarnya tidak begitu baik terhadap kesihatan kita. Ia boleh menimbulkan risiko seperti penyakit jantung, diabetes dan sebagainya. Mungkin anda perlu meringankan kaki anda untuk lebih aktif bergerak kerana ia akan membakar lemak di tubuh. Pun begitu, jangan risau..kalau dah memang kerja kita banyak duduk seperti yang memaksa kita duduk di hadapan komputer, kita boleh je cari masa untuk berjalan atau buat senaman sedikit. Nak lebih pembakaran lemak berlaku, saya suka ambil CINCH SHAKE...baru buat kerja sikit, tapi badan dah mula panas, dah mula berpeluh..bayangkan kalau benar benar kita “workout”..wah wah wah..memang superb!!!

 

4) FOKUS JANGKA PENDEK

– kunci utama berjaya dalam berdiet adalah gaya hidup yang dipertahankan oleh seseorang itu. Jika hanya berdiet untuk persiapan bernikah, atau untuk hari raya atau majlis tertentu, maka sukar untuk kita memppertahankan tubuh yang ideal dan keazaman untuk berdiet itu. Biasanya, jika impian jangka pendek seseorang itu telah tercapai, mereka pasti menikmati kejayaan tersebut dengan makan makanan yang mereka tinggalkan selama ini. so, berdiet cara yang salah sungguh!! turun 10 kg, sekali lepas tu naik 20 kg!!! cmne tu???

 

5) KURANG TIDUR

– waktu tidur yang berkualiti dan mencukupi bukan saja beri kesan terhadap kesihatan serta terhindar dari penyakit, bahkan ia turut menjayakan pogram diet kita. Ini kerana jika seseorang kekurangan waktu tidur, maka tubuh akan menghasilkan ghrelin atau hormon yang merangsang nafsu makan. Hormon tersebut menjadikan seseorang itu cepat berasa lapar dan akan sering makan.

 

Nah!!! Korang dah tengok samada korang berdiet cara yang salah atau betul? kalau betul, tahniah!!! teruskan diet anda…bagi yang selama ini tidak peduli dengan 5 kesalahan berdiet cara yang salah ini, sila ambil peduli akan kesilapan kecil ini.  SELAMAT BERDIET!!!

saya belanja anda tengok video ini untuk cara berdiet yang betul.

Kurus Selepas Bersalin Sampai Turun 20kg! Wow! from iReach HD on Vimeo.

ingin info lanjut mengenai produk ini? boleh hubungi kami segera.

kami merupakan pengedar Shaklee di Kota Tinggi, dan pengedar Shaklee di Taman Pasak Indah :)

FB : Siti Noriza Binti Saleh

email : sales.damiapitshop@gmail.com

whatsapp : 013-734 958/013 -7065 178

fanpages : Damia Pit Shop

 

BAGAIMANA MENCEGAH JERAWAT MELALUI MAKANAN

bagaimana mencegah jerawat melalui makanan? eh boleh ke? bukan kena guna produk kecantikan atau kena ambil suplemen cegah jerawat ke? makanan apa ye yang boleh mencegah jerawat ni? lagi senang..

kacang tanah

 

apakah makanan yang boleh anda amalkan untuk mencegah jerawat dari muncul di muka?? jom kita kenali 5 makanan yang boleh mencegah jerawat.

 

1) KACANG TANAH – kacang kaya dengan selenium, Vitamin E, tembaga, magnesium, mangan, kalium, kalsium dan zat besi yang sangat penting untuk kesihatan kulit. saper kata kacang buatkan jerawat makin banyak tumbuh di muka?

ikan emas

 

2) IKAN – bukan makan ikan emas tau!!! he he he.. ikan menjadi sumber paling baik kerana kandungan aisd lemak Omega 3 dan Omega 6 boleh mengurangkan keradangan pada tubuh yang boleh mencetuskan jerawat. Ikan seperti salmon, tenggiri dan sardin sangat disyorkan untuk dimakan.

anggur merah

 

3) ANGGUR MERAH – buah, terutamanya anggur merah sangat baik untuk kesihatan kulit, bahkan bijinya juga disyorkan untuk dimakan kerana mengandungi bahan kimia semula jadi yang berkhasiat dan juga antioksidan yang dapat meremajakan kulit selain mengawal alahan pada kulit.

bawang putih

4) BAWANG PUTIH – termasuk dalam golongan makanan super, bawang putih juga termasuk dalam makanan mencegah jerawat kerana salah satu manfaatnya adalah membantu mengatasi keradangan disebabkan oleh kandungan Allicin yang membunuh pelbagai bakteria dan virus.

brokoli

5) BROKOLI – sayur sayuran berwarna hijau ini juga mempunyai manfaat yang tidak kurang hebatnya. Mengandungi vitamin A, B Kompleks, C, E dan K serta antioksida, brokoli bermanfaat untuk membersihkan kulit.

hah….dah tahu dah makanan apa yang boleh mencegah jerawat dari muncul di kulit muka…awwwwwww…tak bestkan???? so, apa lagi??? gi bongkar peti sejuk g..ada tak 5 makanan ni dalam simpanan??? kalau tak de, g pasar gi…..