6 SEBAB KENAPA COQ10 ( CO ENZYME )PENTING

Selalu dengar pasal Coq10? tapi tahukah anda apa itu Co enzyme atau disebut COQ10? kali ni saya nak berkongsi pada anda semua 6 sebab kenapa Coq10 penting untuk tubuh badan kita dan bagaimana ia bertindak apabila keperluan Coq10 mencukupi.

 

APA ITU CO ENZYME Q10?

COQ10 merupakan nutrien larut dalam lemak yang terdapat dalam hampir semua sel di dalam badan. Tugas utamanya adalah membantu meningkatkan tenaga dan merupakan sumber antioksidan semulajadi.

Ia bertanggungjawab untuk penghasilan tenaga di setiap sel dan ia berada dalam mitokondrian ( kilang tenaga untuk sel). Malahan ia bertindak balas sebagai palam pencucuh sel ( spark plug ) untuk memulakan proses penghasilan tenaga untuk menukarkan makanan kepada tenaga.

 

bila tengok gambarajah ni lagi jelas kan apa fungsi Coq10 dalam badan kita. Jadi, kalau COQ10 ni tak cukup dalam sel, maka tenaga tu makin berkurangan dan tak boleh bertahan sampai ke malam, macam bateri dah lemahlah kan. Tu yang kekadang baru jam 2 petang, dah mula ngantuk, mula penat dan sebagainya.

6 SEBAB KENAPA COQ10 PENTING

  1. UNTUK KITA KEKAL BERTENAGA
  2. UNTUK MEMPERBAIKI PEREDARAN DARAH KE JANTUNG
  3. MENINGKATKAN KESIHATAN KESUBURAN
  4. MENJADIKAN KULIT LEBIH BERSERI
  5. MENINGKATKAN KETAJAMAN MINDA
  6. MENINGKATKAN KEKUATAN SEL ANDA

jom kita baca setiap satu sebab ini kenapa COQ10 ini sangat diperlukan secukupnya setiap hariI.

BAGAIMANA COQ10 MEMASTIKAN KITA UNTUK KEKAL BERTENAGA

  • menyokong gaya hidup aktif kita setiap hari.
  • memberi tenaga berterusan untuk pastikan kita kekal bertenaga.
  • meningkatkan kekuatan otot otot kita
  • mempercepatkan proses pemulihan luka di badan kita

 

BAGAIMANA COQ10 MEMPERBAIKI PEREDARAN DARAH KE JANTUNG

  • COQ10 paling banyak didapati di jantung kerana ia menggunakan paling banyak tenaga untuk mengepam darah ke seluruh badan.
  • menguatkan otot jantung
  • memastikan peredaran darah yang sihat ke jantung dan seterusnya ke seluruh badan.
  • mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • memberi tahap tenaga yang semakin baik untuk mereka yang sedang mengambil statin.

 

akan tetapi, COQ10 ni sangat berkesan kalau diambil bersama dengan polifenol yang mana polifenol akan meningkatkan kuantiti mitokondrian iaitu kilang tenaga dalam sel manakala COq10 pula meningkatkan penghasilan teaga dalam kilang tenaga tersebut.

 

ketahui lebih lanjut lagi 6 sebab kenapa COQ10 penting untuk kita.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge