KEPENTINGAN MINYAK IKAN KEPADA IBU MENGANDUNG

Selepas berkahwin, keinginan setiap pasangan pengantin baru adalah merancang untuk mengandung Begitu juga dengan saya dan suami. Tetapi, apa yang menjadi masalah kami suami isteri ialah kami tidak tahu ilmu ilmu mengenai mengandung, apa yang perlu dilakukan atau dititik beratkan semasa mengandung atau risiko risiko semasa mengandung. Yang kami tahu ialah, kami perlu “bersama” untuk mengandung.

 

Jadi, sepanjang tempoh mengandung, kami hanya mengikuti berdasarkan nasihat nasihat dari orang sekeliling atau pun petua petua dari mereka yang pernah mengandung. Saya juga membuat pemeriksaan kesihatan di klinik kesihatan yang kurang sumber maklumat mengenai cerita mengenai kehamilan kecuali sewaktu pemeriksaan dengan doktor. Saya sendiri maklum yang doktor perlu terangkan benda yang penting sebab ramai lagi pesakit yang menunggu giliran. Malahan, bagi pihak saya sendiri, saya mahukan waktu pemeriksaan itu berlalu dengan cepat disebabkan tempoh menunggu yang lama untuk berjumpa doktor.

 

Sehingga pada satu hari, saya dan suami membuat keputusan untuk membuat pemeriksaan di Hospital Pakar disebabkan ada masalah pada kehamilan saya. Di sini, doktor mencadangkan saya menjaga pemakanan yang lebih seimbang dan lebih peka pada nutrisi yang diambil seharian semasa mengandung. Malahan beliau mencadangkan pengambilan minyak ikan seawal trimester kedua sehingga kelahiran berlaku. Saya sendiri tidak tahu kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung sebab sentiasa merasakan minyak ikan itu hanya untuk mereka yang ingin menjadi pandai dalam pelajaran. ha ha ha Nampak tak kesilapan saya kat situ? situasai di mana kita inginkan anak tetapi kita lansung tidak tahu apa yang perlu kita ambil tahu sewaktu sebelum dan sedang tempoh mengandung itu terjadi.

Image result for kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung

image from Google

Jadi, selepas Doktor mencadangkan minyak ikan tersebut, saya mencari ilmu berkaitan apa kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung sebenarnya? adakah ia hanya untuk ibu yang mengandung atau ia memberi kesan baik pada janin yang dikandungnya.

 

Antara kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung ialah :-

  • membantu pembentukan saraf janin sejak dari awal lagi untuk memastikan sistem saraf pusat janin berkembang dengan baik untuk mengatasi masalah pertuturan dan perkembangan otak.
  • minyak ikan yang mengandungi cukup EPA dan DHA aka menyokong sistem jantung dan mengelakkan masalah alergik sepanjang tempoh mengandung.
  • DHA yang mencukupi pula membantu menyokong sistem saraf pusat, mata, dan otak untuk janin dan ibu yang mengandung.
  • Ia juga membantu ibu dari menghadapi masalah darah tinggi semasa mengandung
  • membantu ibu mengatasi masalah kemurungan semasa mengandung dan selepas kelahiran
  • membantu mengurangkan risiko bayi mempunyai alahan yang teruk selepas kelahiran
  • membantu mengelakkan masalah preeklampsia iaitu merupakan satu komplikasi semasa kehamilan yang dimulai dengan tekanan darah tinggi, mempunyai masalah pada organ dalaman dan kandungan protein dalam air kencing

 

Related image

SUMBER MAKANAN YANG MEMPUNYAI MINYAK IKAN YANG TERBAIK

Kita boleh dapatkan minyak ikan ini dari sumber makanan yang makan hari hari. Antara ialah :-

  • ikan tuna
  • ikan salmon
  • ikan sardin ( bukan dalam tin tu ye)
  • ikan bilis
  • ikan hering
  • minyak dari biji bijian seperti minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak jagung
  • minyak hati ikan kod
  • sayur sayuran hijau.

akan tetapi, semasa mengadung, pengambilan ikan ikan atau sumber makanan laut ini perlu diberi perhatian. Makan berpada pada kerana kita tidak tahu kandungan toksin seperti merkuri yang terdapat dalam ikan tersebut. Oleh sebab tu, ada doktor yang mencadangkan lebih bagus mengambil suplemen minyak ikan yang diyakini melaluli proses penyulingan yang terbaik dan menggunakan bahan mentah yang terbaik untuk mengawal dan mengurangkan risiko  pengambilan toksin yang tinggi dalam menghasilkan minyak ikan.

 

ASMA, RESDUNG, ALERGI, GEGATA, EKZEMA

PENAWAR UNTUK MASALAH ASMA, RESDUNG, ALERGI, GEGATA, ECZEMA

Mesti rasa runsing kan kalau setiap pagi harus menghadapi bersin yang teruk sehinggakan bukan aje hidung aje berair, mata pun merah-merah berair kerana bersin akibat resdung.


Mesti rasa runsing kan kalau silap makan sikit dah asyik dok menggaru sana-sini macam kera kena belacan.


Mesti rasa runsing kan kalau terpaksa berpantang makan sebab risau semput kalau tak jaga makan.


Mesti rasa runsing kan kalau tengok kulit anak berparut-parut dan merah-merah gara-gara eczema.


Mesti rasa runsing kan kalau terpaksa buang kahak sepanjang masa sampai rasa perit tekak dan hidung.


Ni baru sikit gejala-gejala masalah ASMA, RESDUNG, ALERGI, GEGATA dan ECZEMA. Orang yang mengalami dah tentu lebih runsing.


Jangan runsing-runsing. Vitamin SHAKLEE boleh membantu. InshaALLAH – dengan syarat kita konsisten, rajin minum air dan berdoa atas usaha kita (haaa ~ bukan nursing mommy aje kena buat 3 perkara ni tau~)


Jadi, apakah vitamin yang sesuai diambil?


Vitamin yang kami cadangkan ialah Vitamin C, B-Complex dan Alfalfa.


Mengapa pula 3 jenis vitamin ni yang dicadangkan?


Meh baca dan fahamkan info ni :


• Vitamin C – Ianya sebagai antioksidan yang baik. Sangat penting untuk meningkatkan antibodi seseorang.


• B-Complex – Bertindak sebagai penenang dan penstabil hormon.


• Alfalfa – Mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri. Ianya kaya dengan sumber klorofil dan membantu mengurangkan keradangan terutamana akibat dari eczema, resdung (sinus), alergi (allergy) dan gegata (hives). Walaubagaimanapun mereka yang mengidap penyakit SLE tidak digalakkan mengambil Alfalfa sebagai suplemen mereka.


Ye. Kawan-kawan boleh mencuba supplement yang kami khususkan untuk Penyakit 5 Serangkai ni. Dalam 
Bagaimanakah cara pengambilannya?


• B-Complex – 1 biji sehari (selepas makan).


• Vitamin C – 2 biji sehari. 1 biji pagi, 1 biji malam (selepas makan).


• Alfalfa – 4 biji sehari. 2 biji pagi, 2 biji malam (selepas makan).


Mudah kan? =)


Okey, siapa yang memerlukan  supplement ni?


~ Individu yang mempunyai salah satu daripada penyakit 5 serangkai ini – athma (Athma), resdung (Sinus), alergi (Allergy), gegata (Hives) dan sakit kulit (Eczema).


~ Ibu yang menyusu dan mendapati anaknya mempunyai salah satu daripada simptom tersebut turut digalakkan untuk mengambil set ini, agar nutrien yang diperlukan dapat di salurkan pada bayi anda melalui susu ibu. Selain intu, alfalfa juga sangat terkenal sejak dari dahulu lagi sebagai penggalak susu (galactagogue).
credit to genkimomma.com~* & yoursupermom.com~

Rawatan Asma Kronik? Inhaler Bukan Kawan Baik Dia Lagi from iReach HD on Vimeo.

“ingin dapatkan produk ini?,..boleh hubungi saya melalui email : damia_pitshop@yahoo.com atau 013-7374958. bagi pembelian produk dari saya, saya akan berikan tips EKSLUSIF khas untuk anda dari saya…..