KEPENTINGAN MINYAK IKAN KEPADA IBU MENGANDUNG

Selepas berkahwin, keinginan setiap pasangan pengantin baru adalah merancang untuk mengandung Begitu juga dengan saya dan suami. Tetapi, apa yang menjadi masalah kami suami isteri ialah kami tidak tahu ilmu ilmu mengenai mengandung, apa yang perlu dilakukan atau dititik beratkan semasa mengandung atau risiko risiko semasa mengandung. Yang kami tahu ialah, kami perlu “bersama” untuk mengandung.

 

Jadi, sepanjang tempoh mengandung, kami hanya mengikuti berdasarkan nasihat nasihat dari orang sekeliling atau pun petua petua dari mereka yang pernah mengandung. Saya juga membuat pemeriksaan kesihatan di klinik kesihatan yang kurang sumber maklumat mengenai cerita mengenai kehamilan kecuali sewaktu pemeriksaan dengan doktor. Saya sendiri maklum yang doktor perlu terangkan benda yang penting sebab ramai lagi pesakit yang menunggu giliran. Malahan, bagi pihak saya sendiri, saya mahukan waktu pemeriksaan itu berlalu dengan cepat disebabkan tempoh menunggu yang lama untuk berjumpa doktor.

 

Sehingga pada satu hari, saya dan suami membuat keputusan untuk membuat pemeriksaan di Hospital Pakar disebabkan ada masalah pada kehamilan saya. Di sini, doktor mencadangkan saya menjaga pemakanan yang lebih seimbang dan lebih peka pada nutrisi yang diambil seharian semasa mengandung. Malahan beliau mencadangkan pengambilan minyak ikan seawal trimester kedua sehingga kelahiran berlaku. Saya sendiri tidak tahu kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung sebab sentiasa merasakan minyak ikan itu hanya untuk mereka yang ingin menjadi pandai dalam pelajaran. ha ha ha Nampak tak kesilapan saya kat situ? situasai di mana kita inginkan anak tetapi kita lansung tidak tahu apa yang perlu kita ambil tahu sewaktu sebelum dan sedang tempoh mengandung itu terjadi.

Image result for kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung

image from Google

Jadi, selepas Doktor mencadangkan minyak ikan tersebut, saya mencari ilmu berkaitan apa kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung sebenarnya? adakah ia hanya untuk ibu yang mengandung atau ia memberi kesan baik pada janin yang dikandungnya.

 

Antara kepentingan minyak ikan kepada ibu mengandung ialah :-

  • membantu pembentukan saraf janin sejak dari awal lagi untuk memastikan sistem saraf pusat janin berkembang dengan baik untuk mengatasi masalah pertuturan dan perkembangan otak.
  • minyak ikan yang mengandungi cukup EPA dan DHA aka menyokong sistem jantung dan mengelakkan masalah alergik sepanjang tempoh mengandung.
  • DHA yang mencukupi pula membantu menyokong sistem saraf pusat, mata, dan otak untuk janin dan ibu yang mengandung.
  • Ia juga membantu ibu dari menghadapi masalah darah tinggi semasa mengandung
  • membantu ibu mengatasi masalah kemurungan semasa mengandung dan selepas kelahiran
  • membantu mengurangkan risiko bayi mempunyai alahan yang teruk selepas kelahiran
  • membantu mengelakkan masalah preeklampsia iaitu merupakan satu komplikasi semasa kehamilan yang dimulai dengan tekanan darah tinggi, mempunyai masalah pada organ dalaman dan kandungan protein dalam air kencing

 

Related image

SUMBER MAKANAN YANG MEMPUNYAI MINYAK IKAN YANG TERBAIK

Kita boleh dapatkan minyak ikan ini dari sumber makanan yang makan hari hari. Antara ialah :-

  • ikan tuna
  • ikan salmon
  • ikan sardin ( bukan dalam tin tu ye)
  • ikan bilis
  • ikan hering
  • minyak dari biji bijian seperti minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak jagung
  • minyak hati ikan kod
  • sayur sayuran hijau.

akan tetapi, semasa mengadung, pengambilan ikan ikan atau sumber makanan laut ini perlu diberi perhatian. Makan berpada pada kerana kita tidak tahu kandungan toksin seperti merkuri yang terdapat dalam ikan tersebut. Oleh sebab tu, ada doktor yang mencadangkan lebih bagus mengambil suplemen minyak ikan yang diyakini melaluli proses penyulingan yang terbaik dan menggunakan bahan mentah yang terbaik untuk mengawal dan mengurangkan risiko  pengambilan toksin yang tinggi dalam menghasilkan minyak ikan.

 

MASALAH SEMASA MENGANDUNG DAN CARA ATASINYA

3 bulan pertama kehamilan, hormon estrogen dalam tubuh akan meningkat, akibatnya perlbagai masalah akan timbul. Ia akan membuatkan bakal ibu akan merasa tertekan dan ini akan memberi kesan pada perasaan ibu dan juga bayi yang dikandung.
Tetapi, jangan risau. melalui penjagaan yang betul, ia boleh diatasi.
Ada mereka yang hamil tiba tiba suka untuk merias diri dan menjaga kulit muka. pergi ke spa untuk buat rawatan kulit muka. Opsss jangan lupa beritahu kepada staff di spa berkenaan yang kita sedang hamil. Ia adalah untuk mengelakkan staff menggunakan bahan bahan kimia yang tidak sesuai untuk ibu hamil.

Read more

APA YANG PERLU ANDA TAHU MENGENAI KEPENTINGAN ACID FOLIK SEBELUM HAMIL

Pernah dengar tak orang selalu bercakap kalau nak hamil kena ambil acid folik 3 bulan lebih awal? malahan ramai pakar bersetuju dengan saranan berikut jika anda sedang merancaang untuk hamil. Tetapi apa yang perlu anda tahu ialah acid folik bukan saja perlu diambil oleh si isteri malahan ia juga penting bagi si suami untuk memastikan impian masing masing mendapatkan anak akan tercapai. Insya Allah. sudah tentunya dengan izin Allah juga.  Jadi, saya ini berkongsi kepada anda semua mengenai apa yang perlu anda tahu mengenai kepentingan acid folik sebelum hamil.

Kebanyakan wanita beranggapan acid folik hanya perlu diambil setelah disahkan hamil, malahan ada juga yang beranggapan pengambilan Acid Folik akan membuatkan bayi dalam kandungan lebih besar dari sepatutnya. Ia juga adalah tanggapan yang salah semata mata.  Jadi, artikel ini saya buat supaya kita semua lebih faham betapa pentingnya Acid folik.

 

KEPENTINGAN ACID FOLIK

Acid Folik juga dikenali sebagai Folat ataupun Vitamin B9 sangat diperlukan untuk membina sel sel baru dalam tubuh malahan ia juga membantu dalam pembentukan DNA baru. Lagi pentingnya Acid Folik ini ialah juga membantu memperbaiki DNA yang telah rosak di dalam DNA. wahhhh.. itu kalau untuk diri sendiri.

Pakar perubatan sangat menekan pengambilan Acid Folik ini membantu dalam pembentukan sel sel otak, tulang belakang bayi, organ dan kulit bayi.

 

APA AKAN BERLAKU JIKA IBU MENGHADAPI MASALAH KEKURANGAN ACID FOLIK?

Pelbaga risiko yang boleh dan bakal ibu hadapi, mungkin bukan untuk diri sendiri, tetapi untuk janin yang bakal dilahirkan. Bakal ibu perlu memastikan badan bersedia lebih awal untuk menerima sebarang pertumbuhan dan pembentukan sel sel baru dalam badan ( pembentukan janin). Ini kerana, ada sesetengah kes, bila badan ibu tidak bersedia sepenuhnya atau ibu tidak berusaha untuk mengatasi masalah kekurangan ini, ia akan berlaku keguguran atau kematian janin. Malahan, lebih merisaukan, akan terdapat kecacatan yang tidak diigini berlaku pada bayi yang dilahirkan.

Antara masalah yang bakal dihadapi ialah :-

  • bayi mungkin menghadapi kecacatan saraf tunjang ( nueral tube defect atau NTD )
  • gangguan pembentukan otak dan tempurung kepala yang tidak sempurna atau langsung tidak terbentuk ( anecephaly/encephalocele )
  • masalah pembentukan saraf tunjang ( spina bifida )
  • mengurangkan risiko keguguran
  • berlaku kekurangan darah ( anemia )
  • kelahiran pra matang
  • bayi mungkin ada masalah sumbing lelangit
  • berlaku kecacatan pada jantung
  • pembentukan kaki dan tangan yng tidak sama
  • berlaku kecacatan pada sistem pembuangan air kencing

jadi bagi anda yang berusaha untuk hamil, anda perlukan acid folik dari awal iaitu 3 hngga 6 bulan sebelum hamil dan berterusan memasuki bulan ke 6 dan seharusnya juga ia diteruskan pengambilannya sehingga bayi di lahirkan.

 

SUPLEMEN UNTUK IBU HAMIL

Kebiasaanya, bila kita hamil, kita akan mula diberikan suplemen oleh pihak klinik atau hospital. Ia adalah suplemen untuk ibu hamil yang telah ditetapkan oleh kementerian kesihatan secara asasnya. Ada juga klinik klinik pakar atau klinik swasta yang menawarkan suplemen tambahan yang lain untuk ibu hamil ini. Apa jua suplemen yang diberikan kepada ibu hamil ini, kita perlulah mengetahui apa fungsi dan manfaat suplemen untuk ibu hamil berkenaan.

suplemen untuk ibu hamil yang perlu diberi perhatian ialah : Asid Folik, Kalsium, Zat Besi, Iodin, Zink, Vitamin C dan Omega 3 DHA.

ASID FOLIK

– kita perlu terus mengambil asid folik sekurang kurangnya untuk 12 minggu pertama semasa kehamilan untuk pembentukan saraf tunjang bayi. ( eh, B complex Shaklee lengkap dengan 8 vitamin B termasuk asid folik tau)

kepentingan b complex

KALSIUM

– kalsium bersama Vitamin D dan magnesium ( eh? macam ostematrik shaklee lah) adalah untuk perkembangan dan pertumbuhan tulang bayi anda. Makanan yang kaya kalsium ialah yogurt, keju dan salmon. Vitamin D membantu badan menyerap kalsium dan boleh didapati ada minyak ikan dan produk tenusu. Idea mengambil suplemen yang mengandungi Vitamin D juga boleh digunakan ——–>>>>> amik ostematrik shaklee je. lengkap dengan kalsium, magnesium dan Vitamin D!!!

ostematrix

ZAT BESI

-apabila anda bercadang untuk hamil, 10 hingga 15 peratus dari anda berpotensi menghadapi masalah anemia iaitu kekurangan zat besi. Ketika ini, baru anda sedar bahawa ia penting dalam diet anda. Anda perlu zat besi semasa hamil kerana perkembangan fetus dan plasenta adalah bergantung pada anda. Jadi tingkatkan zat besi dalam diet anda atau anda akan berasa penat jika ia berkurangan. ( eh, zat besi tu iron kan? Shaklee ada Vitalea with Iron.…banyak dah testimoni pengambilan Vitalea ini boleh naikkan HB darah semasa kehamilan berlaku.

vita-lea

ZINK

-teruskan mengambil makanan yang mengandungi nutrien zink untuk penghasilan DNA bayi anda. Cuma elak makan kerang, terutama kerang mentah kerana ianya terdedah kepada bakteria yang boleh menjejaskan kesihatan anda.

VITAMIN C

– amat penting sekali untuk anda memastikan sistem imun anda berada pada tahap yang sangat baik semasa kehamilan berlaku. Ini adalah untuk memastikan bayi dalam kandungan anda sihat dan anda juga kekal sihat dan cergas.

vita-c

OMEGA 3 DHA

– DHA sangat penting untuk perkembangan otak bayi. Jika dibandingkan dengan komponen badan yang lain, otak dan sistem saraf merupakan bahagian yang paling tinggi kandungan DHA. Malah pengambilan Omega -3 yang tinggi semasa hamil juga boleh mengurangkan risiko bayi menghadapi alergi kepada makanan selepas kelahiran nanti.

024-omega

ini adalah suplemen untuk ibu hamil yang penting dan sewajarnya diambil perhatian oleh ibu ibu hamil dan pasangan.

Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil – Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.

 

 

inginkan maklumat lanjut atau mendapatkan produk ini secara COD, kami adalah pengedar shaklee di Kota Tinggi juga pengedar shaklee di Taman Pasak Indah dan sekitarnya 🙂

FB : Siti Noriza Binti Saleh

email : sales.damiapitshop@gmail.com

whatsapp : 013-734 958/013 -7065 178

fanpages : Damia Pit Shop

SERIK NAK BERSALIN LAGI

Astagfirullah….apasal orang perempuan sekarang ni. anak tu kan anugerah Allah. Jangan pertikaikan rezeki yang Allah bagi. Serik nak bersalin lagi pula. alah..tu kejap je tu cakap serik..lepas dah hilang sakit masa bersalin tu, pasti nak bersalin lagi.. he he he…

korang nak tak tengok video atau pengakuan dari seorang yang dulunya pun selalu cakap “aku serik nak bersalin lagi”. eh? kenapa pulak? apa ceritanya sampai dia tak nak bersalin lagi? Mesti ada sebab yang kita tak tahu kan?

jom tengok video dari “dia” yang serik nak bersalin lagi ni.

 

hah? apa pandangan anda?

ZAT PEMAKANAN SEMASA KEHAMILAN

Kehamilan adalah satu berita gembira yang dinantikan oleh para sang suami dan isteri. Ia menandakan bukti cinta dan kasih sayang antara mereka berdua selepas penyatuan melalui akad nikah yang sah. Berita gembira ini juga adalah berita yang dinantikan oleh kedua dua keluarga suami dan isteri. Untuk memastikan perjalanan semasa kehamilan ini berlaku dengan lebih baik, bakal ibu atau ibu di galakkan menjaga pemakanan semasa tempoh kehamilan.

 

Pregnant woman in kitchen eating a salad smiling

setelah di sahkan hamil, ibu perlu berterusan mengamalkan corak pemakanan yang sihat agar tahap kesihatan sedia ada ibu dan bayi dalam kandungan berada di tahap memuaskan.  Antara zat pemakanan yang perlu ibu ketahui khasiat dan kepentingannya ialah :-

ASID FOLIK

– asid folik sangat penting kerana ia membantu pembentukan tulang belakang bayi dan juga membantu membina DNA bayi. sebab itu, jika ibu mendaftar kehamilan di hospital atau klinik kesihatan, ibu akan dibekalkan vitamin Acid Folic ini. Jangan dengar cakap orang lain untuk membiarkan vitamin ini . Ia sangat penting dan perlu diambil apatah lagi diawal kandungan.

KALSIUM

– kalsium yang digabungkan bersama Vitamin D dan magnesium adalah sangat penting untuk perkembangan dan pertumbuhan tulang bayi. Makanan yang mengandungi banyak kalsium adalah seperti yogurt, keju dan ikan salmon. Vitamin D diperlukan untuk membantu tubuh anda menyerap kalsium,  Sumber ini, ibu boleh dapatkannya daripada ikan berminyak, hati, minyak ikan kod dan produk tenusu. Kebanyakan makanan seperti marjerin dan bijiran sarapan pagi diperkaya dengan Vitamin D.

ZAT BESI

– kira kira 10% hingga 15% wanita hamil akan mengalami masalah anemia iaitu kekurangan darah akibat dari kekurangan zat besi dalam tubuh.  ibu memerlukan zat besi mencukupi ketika hamil kerana ia membantu memenuhi keperluan tubuh badan ibu dan bayi yang dikandungnya.  Jangan tak tahu, uri juga memerlukan zat besi yang mencukupi. Ibu boleh mendapatkan suplemen zat besi dari doktor atau mengambil makanan seperti daging tanpa lemak, sayuran hijau, kerang hati, buahan kering dan kekacang.

IOIDIN

– kekurangan iodin merupakan penyebab utama yang boleh menyebabkan masalah terencat akal dan kerosakan otak bayi yang dikandung. Untuk ibu pula, masalah kekurangan iodin boleh menyebabkan keguguran, meninggal sewaktu kelahiran dan beberapa komplikasi lain sewaktu kehamilan atau kelahiran.

ZINK

– zink penting untuk kesuburan dan pembiakan dewasa, malah ia juga turut membantu dalam pembentukan DNA bayi dalam kandungan

VITAMIN C

– vitamin C memang penting untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh. JAdi ketika hamil, pengambilan Vitamin C mencukupi sama pentingnya seperti sebelum hamil. ibu memerlukannya untuk mengekalkan tahap kesihatan yang baik, Bukan untuk diri sendiri malahan untuk bayi dalam kandungan juga.

OMEGA 3

– asid lemak omega 3 penting untuk bayi yang dikandung. Malah asid lemak ini mengandungi DHA yang sangat bermanfaat untuk perkembangan otak dan saraf bayi. Ikan salmon, flaxseed, kacang walnut dan sardin merupakan antara sumber baik yang mengandungi asid lemak omega 3.

VITAMIN DAN MAKANAN TAMBAHAN YANG DIPERLUKAN UNTUK HAMIL

Bismillah 🙂

selalunya ibu ibu atau bakal ibu yang ingin berusaha untuk mengandung, akan diberi pelbagai nasihat oleh mereka mereka yang sudah berpengalaman atau para doktor dan pakar pemakanan supaya menjaga pemakanan sebelum kehamilan berlaku. Ini adalah untuk membantu diri kekal sihat dan badan bersedia untuk menerima perubahan hormon semasa kehamilan.  Dalam majalah Pa&Ma bulan Oktober 2014, Intan Jasnita Jamaluddin menyenaraikan zat zat pemakanan yang baik untuk anda amalkan sejak sebelum hamil lagi.

MERANCANG UNTUK HAMIL

Bagi mereka yang sudah lama berumah tangga, pasti terkesan dengan pertanyaan demi pertanyaan orang yang kekadang sehingga mencabar kita untuk melawan rezeki yang Allah berikan pada kita. biarkan je dengan kata kata orang yang sentiasa negatif dengan aturan Allah. Bagi bakal ibu atau mereka yang ingin menambah cahayamata, ia memerlukan anda untuk memberi lebih perhatian terhadap apa jua makanan yang masuk ke dalam badan kita.  Ini kerana, kita perlu memastikan badan kita bersedia untuk hamil. Jadi kita perlu memastikan tubuh badan kita dipenuhi dengan pelbagai jenis zat pemakanan yang mencukupi dan seimbang.

Slide3

 

Salah satu vitamin dan makanan tambahan yang diperlukan untuk hamil ialah Vitamin C. Vitamin C membantu anda untuk kekal sihat dan menguatkan sistem imunisasi dalam badan. Makanan yang tinggi kandungan C termasuklah buah buahan sitrus, kiwi, strawberu dan sayur sayuran hijau. Memandangkan vitamin C larut air, ia bererti tubuh anda tidak mampu menyimpannya. Jadi anda perlu pastikan tubuh badan kita mendapat keperluan vitamin C yang cukup setiap hari. Bagi orang dewasa, sebanyak 500mg-1000mg sehari Vitamin C diperlukan 🙂

Slide2

Selain itu, kita juga perlukan zink yang mana ia merupakan mineral penting yang membantu kesuburan dan pembiakan manusia. Jadi ia merupakan vitamin dan makanan tambahan yang diperlukan untuk hamil.  Zink merupakan salah satu mineral untuk merangsang kesuburan individu lebih lebih kepada lelaki. Untuk hamil, kita juga boleh mengambil makanan-makanan seperti bijan, kekacang, kambing dan sumber yang paling kaya dengan zink ialah TIRAM!!!

Slide1

Vitamin dan makanan tambahan yang paling utama yang diperlukan untuk hamil ialah ASID FOLIK. zat pemakanan ini sangat penting sebaik saja anda memutuskan untuk hamil.  Ia sangat bermanfaat dalam membantu mengelakkan masalah kecacatan tiub neural pada bayi. Masalah ini boleh menyebabkan bayi cacat di bahagian otak dan saraf tunjang. Dua kecacatan biasa aikabt masalah ini ialah SPINA BIFIDA dan ANENCEPHALY., bagi kecacatan SPINA BIFIDA, tulang belakang janin tidak tertutup sepenuhnya ketika di bulan pertama kehamilan.  Lazimnya, akan berlaku keroskan saraf yang menyebabkan lumpuh di kaki.  Sementara itu, ANENCEPHALY pula berlaku akibat otak tidak berkembang sepenuhnya.  Bayi yang mengalami ANENCEPHALY sama ada lahir mati atau mati sejurus selepas dia dilahirkan.

BAgi anda yang berusaha untuk hamil, anda perlu meningkatkan pengambilan asid folik sehingga 400mcg sehari untuk sekurang kurangnya tiga bulan sebelum hamil.  Anda perlu mengambilnya lebih awal kerana pembentukan tiub nerual bermula saat benih berjaya disenyawakan. Makanan yang kaya denagn asid folik ialah bayam, ubi bit, asparagus, hati, brokoli, oat, jagung, betik , oren dan sebagainya . Namun adalah sukar untuk memastikan tubuh anda melengkapkan keperluan yang telah ditetapkan jika hanya bergantung kepada sumber makanan seharian saja 🙂

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ANDA INGIN MENCARI PRODUK KESUBURAN YANG LEBIH SIMPLE DAN MUDAH?

Kami cadangkan ada mengambil set kesuburan untuk hamil dari Shaklee iaitu B COMPLEX, ZINK,VITAMIN C, GLA DAN JUGA VITALEA

DI ARTIKEL YANG LAIN, KAMI AKAN HURAIKAN KENAPA KAMI SARANKAN VITAMIN VITAMIN INI SEKIRANYA ANDA BERUSAHA UNTUK HAMIL 🙂

anda boleh mendapatkan produk kami ini secara terus dari kami . Kami merupakan pengedar Shaklee di Kota Tinggi, Johor dan kawasan sekitarnya 🙂 jika anda berada di luar kawasan ini, kami akan poskn kepada anda atau jika anda ingin membayar menggunakan kad debit atau kad kredit, sila klik ikon di bawah ini :)<

Slide1

1 2