10 CARA MUDAH BAKAR 100 KALORI

selalu kita dengar orang mengeluh “Alah, lecehnya nak kena ke gimnasium.. Alah, penatnya nak bersenam. Alah, takde geng lah nak bakar kalori sama sama. Bosan buat sorang sorang”. Kan? Macam satu alasan kan? akak pun sama. ha ha ha.. Tapi kini, akak nak share pada semua 10 cara mudah bakar 100 kalori dengan bersahaja. Korang nak tau apa dia? Silap silap kawan korang yang selalu bagi alasan tu pun akan join sekali.

a0990ac199a37417_org

10 CARA MUDAH BAKAR 100 KALORI

  1. BERBINCANG SAMBIL BERDIRI   – apabila ada masa terluang sewaktu di pejabat, jangan habiskan masa melayari internet atau berangan. Cuba ajak kawan kawan berbincang secara santai. Mungkin berbual bual kosong atau membuat rancangan untuk sama sama ke padang untuk bersenam selepasa waktu kerja.   Menurut Jeff Dolgan,seorang ahli fisiologi berdiri selama 20 minit beberapa jam sehari semasa bekerja boleh membakar ekstra 100 kalori. Selain berbincang, kita juga boleh melakukan aktiviti menjawab telefon, minum atau memeriksa fail sambil berdiri. Disamping membakar kalori, bos akan perasan kita sibuk.(ha ha ha.ni akak yang cakap). 20 minit = 100kcl.
  2. TELEFON KAWAN – berbual di telefon juga dapat membantu mengurangkan kalori berlebihan. Tidak perlu 50 minit berterusan, kita juga boleh telefon kawan yang berbza sebanyak 5 atau 6 kali. Alah, akak syorkan siapa yang ada mak ayah lagi tu, telefon jelah diaorang, 50 minit = 100kcl.

original.lrg

3. WINDOW SHOPPING – berjalan jalan di pusat membeli belah selama 40 minit boleh membuatkan anda berjaya membakar 100 kalori tanpa di sedari. Boleh berjalan dari satu kedai ke satu kedai untuk melihat lihat barang. akak suruh window shopping je ye. Bukan suruh shopping!.

4. CIUMAN KASIH SAYANG – menurut Jaya Kinzbach, pakar seksologi, ciuman bersama pasangan boleh membakar sehingga 90 kalori.  Cubalah dengan gaya badan seperti ingin bersenam push up.. INGAT!!! LAKUKAN CIUMAN INI HANYA UNTUK SUAMI ISTERI SAJA. 30 minit = 171kalori.

5. JOGGING – bosan jogging sorang diri? cuba ajak kawan kawan yang berminat untuk sama sama bersenam. bukan mereka yang hanya nak ambil hati kita. atau, berjogginglah sambil mendengar muzik. 20 minit berjogging, anda BERJAYA MEMBAKAR LEBIH DARI 100 KALORI.

6. JURUFOTO AMATUR – jika anda mempunyai masa terluang di hujung minggu, cubalah mengambil gambar yang cantik dikawasan rumah atau di lokasi yang anda suka. 30 minit = 100kcl

7. BERGURAU SENDA – ajaklah sesekali kawan kawan berkumpul dan bercerita tentang perkembangan masing masing. Di samping bergurau senda,ketawa, berjenaka dan berkongsi cerita, kita juga boleh membakar kalori.tapi kalau sambil jumpa jumpa tu, sambil buat pot luck, camne ek?

8. MANDIKAN SI KECIL – gunakan waktu mandi bersama anak kita selama 20 minit dengan bermain air dan buih buih sabun. Ia bukan saja mendekatkan kita dengan anak anak, tapi turut membantu kita membakar kalori.

9. MENULIS – tiada aktiviti lain yang ingin dilakukan pada waktu lapang? apa kata menulis macam akak ni, ni kira menulis gak. menulis blog. he he he. 50 minit menulis = 100kcl

10. BERMAIN BILLIARD – keluarlah sesekali bersama kawan kawan dengan mencari tempat untuk bermain Billiard atau ke rumah kawan yang mempunyai peralatan ini, 40 minit bermain ini anda berjaya membaar 100kcl.

 

sumber : Majalah Rapi.

 

ok bai, akak nak g membakar kalori ni.. da….

TIPS MENJAGA PEMAKANAN SIHAT SEHARIAN

Bagaimana ingin menjaga pemakanan yang sihat sepanjang masa? saya nak share tips pemakanan yang kita boleh amalkan dan ikuti setiap hari. Sangat mudah,iaitu hanya dengan mengamalkan 4S.

spageti

 

 

1) SIHAT

– pilih hidangan yang sihat. Hidangan sihat adalah hidangan yang kurang berlemak dan berminyak, tidak terlalu manis atau manis.

 

2) SEIMBANG

– Hidangan yang dipilih hendaklah seimbang dari segi makronutrien iaitu terdapat kumpulan karbohidrat, protein, dan sedikit berlemak. Pastikan juga terdapat buah buahan dan sayur sayuran sebagai pelengkap hidang setiap hari.

pemakanan seimbang

3) SAIZ YANG BETUL

kita perlu tahu saiz hidangan yang perlu diambil untuk setiap kumpulan makanan. Contohnya, satu porsi karbohidrat bersamaan dengan setengah cawan nasi. Contohnya setelah dikira berdasarkan kalori yang sepatutnya anda ambil, anda perlu mengambil tiga porsi karbohidrat untuk makan tengah hari. Oleh itu, saiz hidangannya adalah satu setengah cawan nasi. Pengambilan saiz hidangan yang salah, mengakibatkan pemakanan yang tidak sihat. Anda boleh meminta bantuan pakar pemakanan atau pegawai dietetik untuk membantu anda membuat saiz hidangan untuk sepanjang hari.

 

4) SEDERHANA

– ini adalah satu kunci kesihatan yang sering diabaikan oleh orang ramai. Nur Hidayah Mokhtar, seorang perunding diet berkata, beliau pernah terjumpa satu kes di mana seorang ibu hamil sangat teruja dengan khasiat susu soya untuk bayi dalam kandungan dan telah mengambil susu soya sebanyak satu hingga dua jag SETIAP HARI. akibatnya bayi yang dilahirkan mengalami kulit yang sangat sensitif dan doktor mengesahkan bayi tersebut mengalami ekzema,sejenis penyakit kulit.

TANDA TANDA KITA MENGHIDAP KENCING MANIS TAHAP 1

Kebanyakan pelanggan yang menghubungi saya untuk membeli suplemen ialah mereka yang mencarikan “ubat” untuk ibu bapa mereka yang menghidap kencing manis. Lebih membimbangkan ialah, bila mana mereka yang berada dalam lingkungan umur 30 an juga ada juga menghidap kencing manis,. Bukan setakat kencing manis tahap 1, malahan sudah dikira teruk bila mereka di syorkan mengambil insulin setiap hari. Adakah kencing manis ini bersifat keturunan? atau disebabkan pemakanan? atau disebabkan cara hidup seharian? apakah pula tanda tanda yang perlu kita perhatikan samada kita sudah dijengah oleh si kencing manis ini atau kita sudah pun menghadapinya.

kencing manis

 

ngeri kan tengok gambar di atas ni? semasa saya meng”goolge” mengenai kencing manis, saya seram sangat sampai tutup mata melihat gambar gambar penghidap kencing manis. Malahan, saya sendiri rasa sebak melihat kaki ayah saya turut terkena kesan dari kencing manis ini. saya sebak!! sebab saya tahu apa akibatnya kalau kencing manis itu sudah mencapai tahap bahaya!!. Saya nak kongsi dengan semua mengenai tanda tanda kita menghidap kencing manis. semoga kita lebih “alert” dengan tanda tanda ini supaya kita boleh mengelak dari ia semakin teruk.

TANDA TANDA UTAMA KENCING MANIS :-

* kita terlebih kerap membuang air kecil, terutamanya pada waktu malam. Malahan, waktu siang juga kita sering ingin ke tandas dan rasa tidak puas walaupun sudah membuang air kecil

* kita selalu rasa dahaga yang melampau. Walaupun cuaca tidak berapa panas, dan kita sudah minum air secukupnya, kita masih lagi rasa haus dan haus . Malahan rasa tidak cukup walaupun baru saja lepas minum.

* kita mudah rasa penat. buat kerja sedikit pun rasa penatnya lain macam. Macam buat kerja yang memerlukan atktiviti berat

* penglihatan kita mula kabur sedikit demi sedikit. Ia bukan sebab mata kita bermasalah, tapi ia adalah kesan dari kita menghidap kencing manis

* Berat badan yang menyusut tiba tiba juga menjadi salah satu tanda yang kita mungkin menghidap kencing manis.

* kegatalan pada alat sulit tanpa sebab

* pemulihan luka pada kadar yang perlahan iaitu, jika kita terluka atau kemalangan, kita lambat untuk sembuh, tidak seperti orang lain.

 

 

PENGEDAR SHAKLEE KOTA TINGGI : FUNGSI AIR DALAM BADAN KITA

Terdapat beberapa tanda yang menunjukkan seseorang itu berada dalam keadaan dehidrasi. Antaranya ialah cepat merasa letih, masa tumpuan yang pendek, kesukaran untuk fokus pada tulisan yang agak kecil contohnya di skrin komputer dan mudah lupa perkara yang baru berlaku. Selain itu, air kencing yang bewarna kuning pekat juga adalah salah satu indikasi badan kita mengalami kekurangan air.

air

Fungsi air yang menyebabkan ia sangat penting ada banyak. Antaranya ialah :-

* air bertindak sebagai pelincir – air memainkan peranan sebagai pelincir untuk sistem penghadaman dan juga sistem yang lain. Sebagai contoh air liur membantu proses mengunyah dan menelan makanan serta memastikan partikel makanan dapat melalui corong esofagus dengan mudah. Juga bertindak sebagai pelincir di bahagian sendi dan otot.

* air mengawal suhu badan – badan kita dapat mengawal suhu badan melalui sistem perpeluhan dari kelenjar peluh ke luar kulit yang menyebabkan kesan sejuk ke atas tubuh. Pergerakan air di dalam sistem selular badan kita amat penting kerana nutrien penting dibawa melalui plasma darah yang 92% adalah dari air. Plasma darah memainkan peranan penting dengan mengawal pH tubuh badan kita dan keseimbangan osmotik sekaligus mengubah suhu badan.

* air membuang toksin yang terkumpul – toksin terkumpul disingkirkan melalui pelbagai cara. Antaranya melalui peluh dan air kencing kita. Ia juga membantu sistem penghadaman dengan mengurangkan sembelit. Jadi bahan buangan ini dapat dikeluarkan dari badan dengan mudah. Jika bahan buangan ini tidak dikeluarkan, kita akan mengalami pening kepala dan berisiko untuk mendapat penyakit lain disebabkan toksin yang terkumpul dalam badan. MInum air dengan banyak juga meringankan beban sistem perkumuhan terutamanya buah pinggang dan hati.

* air membawa nutrien penting – 92% komposisi darah terdiri daripada air dan fungsi darah adalah mengangkut nutrien dan oksigen ke seluruh sel badan. nutrien daripada makanan dipecahkan dalam bentuk larut air dan dapat menembusi dinding usus melalui kapilari serta menyerap ke dalam darah. kemudian, nutrien dan oksigen ini diangkut dan disebarkan ke seluruh organ di dalam badan.

* mengekalkan keremajaan wajah – penulis buku “the water secret : the cellular breakthrough to look and feel 10 year younger” yang juga seorang profesor perubatan di Unversity of California, Howard, menyatakan mengambil air dengan banyak seperti yang disarankan boleh mencantikkan kulit dan menghilangkan kedutan wajah dengan memberi kelembapan kepada kulit. Jadi, tidak boleh dinafikan air adalah pelembap wajah yang paling berkesan berbanding kosmetik yang berisiko mempunyai kesan sampingan.

* membantu mengurangkan berat badan – hasi kajian daripada American chemical society melaporkan bahawa orang dewasa yang minum dua gelas air kosong sebelum sarapan, makan tengahari dan makan malam dapat mengurangkan pengambilan 75 hingga 90 kalori dalam setiap hidangan. Selepas 3 bulan kajian yang dijalankan, peserta kajian dapat mengurangkan purata 11kg berat badan berbanding kumpulan yang tidak minum air sebelum makan.

PENGEDAR SHAKLEE KOTA TINGGI : 4 TIPS TINGKATKAN SISTEM IMUN

hari ni saya nak berkongsi bagaimana nak tingkatkan sistem imun kita dan untuk pastikan ia berfungsi pada kadar optimum. Ini kerana, sistem imun kita berfungsi dan berkaitan dengan bagaimana pemakanan kita seharian, cara dan gaya hidup kita seharian serta bagaimana kita menjaga emosi dan fizikal kita. saya sharekan 4 tips tingkatkan sistem imun kita untuk rujukan semua 🙂

1) MAKAN DENGAN BETUL

Jangan makan berlebihan, itu kunci utamanya. Makan berlebihan boleh menyebabkan kegemukan dan membahayakan sistem ketahanan badan. Obesiti menghalang sistem ketahanan badan daripada berfungsi dengan baik. Justeru itu, ia akan mengurangkan daya ketahanan terhadap jangkitan.

Jenis makanan yang dipilih juga tidak kurang pentingnya. Terdapat beberapa jenis nutrien dan makanan yang boleh mempertingkatkan sistem ketahanan badan seperti :-

  • makanan yang kaya dengan Vitamin C seperti buah buahan sitrus dan brokoli
  • Makanan yang kaya dengan Vitamin E seperti kekacang dan bijirin
  • makan bawang putih – makanan yang kaya dengan zink, seperti kekacang, ayam belanda, ketam, tiram dan daging lembu.
  • makanan yang mengandungi bioflavanoid seperti yang terdapat dalam buah buahan dan sayur sayuran
  • makanan yang kaya dengan karotena seperti lobak dan keladi

 

 

pyramid

2) BERSENAM SELALU

senaman yang kerap dan konsisten boleh mengurangkan pengambilan cuti sakit sepanjang tahun. Wanita yang meluangkan masa 35 hingga 45 minit untuk berjalan kaki lima kali seminggu selama 12-15 minggu mengalami pengurangan dalam bilangan cuti sakit berbanding dengan kumpulan kawalan yang kurang bersenam. walaubagaimanapun, senaman tidak semestinya yang berat untuk mendapatkan kesihatan yang baik. Malah, senaman yang sederhana mungkin mempunyai keputusan  yang lebih baik.
senaman4

3 )  MENGURUSKAN TEKANAN

hormon hormon yang dilepaskan semasa tekanan kronik boleh meningkatkan risiko obesiti, penyakit jantung, kanser dan pelbagai jenis penyakit lain. hormon tekanan ini boleh berfungsi dalam dua cara, samada menghapuskan sel darah putih ( yang melawan penyakit) atau menghidupkan sistem keimunan hiperaktif yang boleh meningkatkan risiko menghidap penyakit auto imun. Oleh itu, luangkan masa untuk melepaskan stress beberapa kali seminggu seperti bersenam, menonton wayang, mengunjungi spa ataupun melakukan aktiviti yang anda gemari

 

dfgh

4) DAPAT TIDUR YANG SECUKUPNYA

tidur yang cukup dapat merangsang dan menguatkan sistem ketahanan manakala kekurangan tidur mempunyai kesan yang sebaliknya. Kesan buruk terhadap fungsi sistem ketahanan badan yang ketara dapat dilihat selepas beberapa hari kita kekurangan tidur. Orang dewasa secara puratanya memerlukan 7-8 jam masa tidur. Untuk memastikan anda mendapat tidur yang berkualiti, elakkan daripada minuman berkafien, tembakau dan arak.

la_sun_sleep_cuddle

PENGEDAR SHAKLEE KOTA TINGGI : 7 CARA HENTIKAN TABIAT MAKAN YANG BURUK

Jika anda kuat makan, ia tidaklah memberi masalah jika anda berada di rumah kerana semuanya terletak di tangan kita. Tetapi kita tidak duduk saja di rumah sepanjang masa.  Kebanyakan masa sedar kita dihabiskan di pejabat, sekolah atau pusat membeli belah – tempat di mana kita akan berasa lapar dan “terpaksa” menuju samada ke warung, restoran, kedai serbaneka dan paling teruk ke “fastfood”. Lantaran agak sukar untuk kita memilih makanan secara sihat, saya berikan cadangan untuk anda semua menangani rasa lapar secara sihat.

 

ht_fast_food_breakfast_kb_140225_4x3_992

 

 

1) Sediakan dan makan banyak sayur dan buah

2) Pilih jus buah semula jadi

3) Beli produk berasaskan mil penuh atau lengkap

4) Kurangkan makanan terproses dan pilih makanan sebenar

5) Pilih salad atau kekacang

6) jauhkan makanan ringan dari pandangan

7) Makan pada masa yang betul.

 

JUS

HANYA UNTUK LELAKI

Jika pada bulan Mei, kita meraikan Hari Ibu, pada bulan Jun pula khusus untuk golongan bapa. Lagak seorang ayah yang sentiasa “cool” jarang menbayangkan keresahan yang bermain di mindanya.  Malah kerap kali sikap tegas, garang mendidik anak anak, serta gigih memberi yang terbaik untuk orang yang dikasihi, membuatkan mereka kurang memberi tumpuan pada kesihatan diri. Namun sebagai ketua keluarga yang menggalas tanggungjawab besar, kesihatan seharusnya menjadi agenda utama.  Ini kerana segagah mana pun kaum adam ini, mereka tidak lepas daripada masalah kesihatan seperti penyakit jantung, penyakit kencing manis, kegemukan, strok dan pelbagai masalah kesihatan lain.

Tidak kurang juga yang telah mengalami perubahan hormon seawal usia 30an dan diserang masalah seperti mati pucuk, pembesaran prostat, letih, lesu dan kurang stamina. Dengan diet kurang sihat, pencemaran alam dan gaya hidup hari ini turut menyumbang kepada pelbagai masalah kesihatan yang baru. Jadi sempena sambutan Hari Bapa yang bakal tiba, mungkin anda sebagai anak juga para isteri di luar sana merancang untuk memberikan hadiah terbaik untuk suami dan ayah tercinta.

Apa kata, tunjukkan tanda kasih kita pada ayah kita dengan beri mereka hadiah set produk lelaki iaitu Omega Guard, Zink dan Vitamin E. Kalau anda seorang lelaki, anda juga tidak perlu menunggu orang belikan set ini sebgai hadiah tetapi anda boleh memilikinya sendiri.

image

Sememangnya usia akan terus meningkat.  Tiada siapa yang mampu menyekat. Yang muda pasti akan tua, yang kecil akan dewasa. Namun suplemen yang baik mampu mencegah penyakit seiring peningkatan usia. Lebih baik mencegah dari mengubati. Hadiahkanlah diri dengan suplemen kesihatan dari Shaklee yang sentiasa selamat, berkesan dan mesra alam.

**kami merupakan pengedar Shaklee di Kota Tinggi dan juga pengedar Shaklee di Felda Semenchu.

Whatsapp atau sms kami di talian 013- 7374 958 ( Puan Siti Noriza ) dan 013- 7065 178 ( Encik Mohd Zamri )

 

Slide1

1 2 3 4